RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Delaware
  • Onderwerpen innovatieRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Night: wat wordt de retailjob van de toekomst?

icon
Algemeen18 november, 2024

Hoe zal het werk van retailmedewerkers er morgen uitzien? “We willen de pijnpunten van vandaag wegwerken, want uiteindelijk blijft het menselijk kapitaal ook morgen cruciaal, ondanks alle digitale ontwikkelingen”, zegt Paul Belsack, partner bij delaware BeLux.

Retail draait om de ‘human touch’

“Hoe kan technologie de retail ten goede veranderen en waarde creëren?” vraagt Belsack zich op de RetailDetail Night af. Tijdens het voorprogramma Gamechangers richt hij zich op een specifieke groep medewerkers binnen retailorganisaties: de medewerkers die in direct contact met klanten staan, maar ook operationele taken hebben. Een complex takenpakket, met al even complexe uitdagingen.

Belsack benadrukt dat de menselijke touch kritisch blijft voor de klantervaring van morgen. “Een klant wil geen transactie aangaan, maar een ervaring, een beleving. Die wordt grotendeels door de ‘human touch’ ingevuld.” Toch vormt technologie een belangrijke oplossing voor verschillende van die uitdagingen, waaronder naast klanttevredenheid ook personeelstevredenheid.

“Wat zou je veranderen aan je job?”

Donutketen Dunkin’ nam in een periode van erg hoog personeelsverloop bijvoorbeeld systematisch exitinterviews af om de oorzaken te begrijpen. “Ze vroegen: als je één ding aan je job zou kunnen veranderen waardoor je minder stress en meer voldoening zou hebben, wat zou het zijn? Op basis daarvan investeerde Dunkin’ miljoenen in een strategisch programma om belastende operationele taken te automatiseren.”

Investeren in het verbeteren van de werkomstandigheden voor frontliniemedewerkers heeft volgens Belsack grote voordelen. “Een onderzoek vroeg jonge medewerkers of ze liever een hoge opslag met vijf jaar dezelfde taken of een kleinere opslag maar inhoudelijke groei willen. Ze kozen het laatste. Het is voldoende aangetoond dat de effecten van zulke initiatieven een grote invloed hebben op de bottom line van een organisatie: niet alleen op het welzijn van de mensen en de klanttevredenheid, maar echt op het resultaat.”

Generatieverschillen op de werkvloer

Een belangrijke realiteit in de retail is de aanwezigheid van vijf generaties op de werkvloer. Dit brengt uitdagingen met zich mee in termen van werkverwachtingen en technologie-adoptie. “Een jonge medewerker die tech-savvy is of een 50-plusser die het moeilijker heeft om nieuwe technologie te incorporeren in zijn dagelijkse taken, kunnen we daar op dezelfde manier mee omgaan?” vraagt Belsack zich af. Hij pleit voor een holistische aanpak die drie dimensies in balans brengt: de klant, de medewerker en de organisatie.

Ook een geleidelijke aanpak is belangrijk als je nieuwe technologieën implementeert. “Houd rekening met de maturiteit van je organisatie. Soms moet je tussenstappen nemen; bepaalde zaken zijn niet mogelijk als andere bouwstenen nog niet aanwezig zijn.” Hij pleit voor een ‘loosely coupled’ architectuur in het technologielandschap, waarbij onderdelen gemakkelijk kunnen worden toegevoegd of verwijderd. “Om in te spelen op veranderende noden, kan je niet anders dan geregeld puzzelstukken veranderen en toevoegen.”

Meer weten? Kom naar het voorprogramma Gamechangers tijdens de RetailDetail Night op 21 november, en geniet ’s avonds ook van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Klik hier voor de laatste tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN