Voor de tweede keer is een groep CEO’s en topmanagers uit de Belgische retail en FMCG op retailhunt vertrokken naar China. In het land van het miljard smartphones en een retailmarkt van liefst 2,6 biljoen dollar, komt mobiel op de eerste plaats, zo blijkt.
Omnichannel van nature
China is niet zozeer ‘mobile first’ als wel ‘mobile only’: zowel onlineshoppen als fysieke betalingen gebeuren er met de smartphone. Of het nu afrekenen in de onbemande, kassaloze supermarkt of een verkeersboete betalen is, Chinese stadsbewoners doen het allemaal met een mobiele app.
Die app is dan weer ofwel AliPay ofwel WeChat: ze maken allebei deel uit van één van de twee machtige Chinese internet- en technologiespelers Tencent en Alibaba. Wie kans wil maken op de Chinese markt, sluit zich maar beter bij één van hen aan.
Ook in de fysieke retail is de invloed van die mobiele mentaliteit – en daardoor de macht van de techspelers – duidelijk voelbaar. Omnichannel, wat er Smart of New Retail heet naargelang wie (Tencent of Alibaba) je het vraagt, is er geen streefdoel, maar een vanzelfsprekendheid. Aangezien lokale e-commerce eerst was, vooraleer grote retailers en Westerse merken in de boomende metropolen fysieke flagshipstores begonnen te openen, is de verwevenheid tussen online en offline organisch gegroeid.
Gezichtsherkenning en ‘pay per selfie’
Zelfs betalen met een selfie – mogelijk gemaakt dankzij geavanceerde gezichtsherkenning – komt er snel aan. De groep bezocht maandag dan ook een hypermarkt van Carrefour in Shanghai waar gezichtsherkenning vandaag al een feit is. Bij de spectaculaire flagshipstore van Nike op Nanjing Road, ’s werelds eerste House of Innovation van het sportmerk, is digitale technologie dan weer niet weg te denken op de vier verdiepingen vol gepersonaliseerde en hightech beleving.
In de volgende dagen trekt de groep nog onder meer naar Tencent-thuisbasis Shenzhen, bezoeken ze de gerobotiseerde verssupermarkt Hema en gaan ze snuisteren op ’s werelds grootste elektronicamarkt. Wordt dus vervolgd…