De laatste dag van de retailhunt China zit er alweer op. Na Shanghai trok de groep van vooraanstaande retailtopmanagers naar hoofdstad van de innovatie Shenzhen, thuishaven van onder meer WeChat-maker Tencent.
200.000 m² elektro of luxe
Na bezoeken aan Alibaba’s unieke Hema-versmarkten, Walmart China en Tencent, werd de vijfdaagse afgesloten met een bezoek aan het mekka van de hoogtechnologische Chinese makerscommunity x.factory, waar merken en bedrijven hun stoutste dromen kunnen laten waarmaken met de hulp van professionele makers. De innovatiehub ondersteunt ook tech-startups en brengt ze in contact met potentiele investeerders of klanten. Van 3D-printen tot bitcoin, x.factory brengt de strafste koppen bijeen.
Hun ‘ingrediënten’? Die halen de Chinese makers – net zoals de elektronicafabrieken zelf – simpelweg op de elektronicamarkt van Huaqiangbei, de grootste markt voor elektronica- en technologie-onderdelen ter wereld. Verspreid over een gebied van bijna 200.000 vierkante meter, vind je er elk denkbaar elektronisch toestel of onderdeel tegen prijzen waar je in het Westen alleen van kunt dromen.
Een mekka van een heel andere aard is dan weer MixC in Shenzhen, het winkelcentrum dat het grootste aantal luxemerken in China herbergt. Het glamoureuze shoppingcenter positioneert zichzelf als een voorloper in alle laatste nieuwe lifestyletrends in het land, met een op een oppervlakte van ook weer meer dan 200.000 vierkante meter een ruime waaier aan internationale luxemerken en ervaringsconcepten. MixC Shenzhen mocht bijvoorbeeld de eerste Miu Miu-winkel op het Chinese vasteland verwelkomen en huisvest de grootste flagshipstores van Gucci en Prada Zuidoost-Azië.