Eén op vijf werknemers is bang dat artificiële intelligentie zijn of haar job gaat afnemen. Maar wist je dat AI een job vooral aangenamer kan maken, van betere uurroosters tot support bij HR-vragen? Strobbo, onderdeel van de SDWorx Group, toont op het RetailDetail HR & People Congress hoe AI-tools ook het HR-departement transformeren.
Artificiële menselijkheid?
Terwijl één op de vijf werknemers vreest dat AI hun baan zal overnemen, blijkt uit studies keer op keer dat AI vooral de werkervaring kan verbeteren door taken te automatiseren en processen te optimaliseren. “Mensen zullen niet vervangen worden door AI, mensen zullen vervangen worden door mensen die met AI werken”, zegt Nick Geys van Strobbo. Hij kan het weten, want Strobbo’s AI-gebaseerde HR-planningstool voor retail en horeca won recent een innovatie-award.
Artificiële intelligentie is inderdaad nergens nog weg te denken. Eén op drie Belgische bedrijven investeert er momenteel in. Zelfs daar waar mensen met stip op de eerste plaats komen, in het HR-departement, kunnen AI-tools op heel uiteenlopende manieren ondersteunen.
Vraag het de bot
In recruitment wordt AI vandaag het meest gebruikt. Van de juiste jobomschrijvingen tot het screenen van CV’s en het vinden van de juiste kandidaten, artificiële intelligentie kan het mits de juiste tools vele malen sneller en efficiënter. Deze tools kunnen duizenden cv’s analyseren en de meest geschikte kandidaten identificeren op basis van vooraf gedefinieerde criteria, wat niet alleen tijd bespaart maar ook vooroordelen in het wervingsproces vermindert.
Chatbots kunnen basisvragen van sollicitanten beantwoorden, sollicitatiegesprekken plannen en zelfs initiële screenings uitvoeren. Niet alleen bij het rekruteren zijn chatbots trouwens handig: “Eén op de drie supportvragen lost AI bij ons op zonder dat er nog iemand tussenkomt”, vertelt Geys. Heel wat vragen zijn immers standaard, zoals wanneer het loon wordt gestort of over het cafetariaplan.
Echt plannen op maat
AI kan zelfs het toptalent binnen je onderneming spotten en persoonlijke carrièrepaden opstellen. Of wat te denken van het inroosteren van medewerkers, ontzettend belangrijk maar toch ook vaak een slopende en repetitieve taak. “Een degelijke planning gaat verder dan wie er wanneer kan werken. Met AI kan je er oneindig veel meer variabelen in verwerken, van de voorspelde bestellingen die binnenkomen tot welke skills er op welk moment nodig zijn”, vertelt Geys.
Maar het moet van twee kanten komen. Net zoals AI de HR-afdeling kan ondersteunen, is het ook aan HR om medewerkers en het systeem zelf in de AI-transitie te begeleiden. Geys: “De angst voor AI overwin je alleen door medewerkers actief te betrekken in de transformatieprocessen. Enkel door hen vroeg te betrekken zal je mensen meekrijgen en zullen medewerkers er effectief van gebruikmaken. En je weet, betrokken medewerkers blijven langer.”
Wat kan de impact zijn van AI op jouw HR-afdeling? Nick Geys vertelt er alles over op het RetailDetail HR & People Congress, op 6 juni in Antwerpen, samen met sprekers van Delhaize, La Lorraine Bakery Group, Randstad en vele anderen.