RetailDetail vertrekt dit najaar naar Tokio, op Retailhunt. Na steden als New York als Dubai, komt de bakermat én toekomst van moderne retailtrends aan de beurt. “Weinig steden ter wereld komen zo verrassend uit de hoek als de Japanse hoofdstad”, zegt oprichter en reisleider van dienst Jorg Snoeck.
Inspiratie is een voltijdse job
“Vorig jaar maakten we een spectaculaire reis naar Dubai met een grote groep van meer dan 100 deelnemers”, zegt RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die zich ontpopt tot heuse reisorganisator. “De hunts zijn ooit begonnen in Berlijn, maar daarna volgden al snel Kopenhagen, Bologna, Shanghai/Shenzhen, New York, Dubai en nu Tokio.”
Na een verplichte coronapauze deed het zichtbaar deugd om weer in het buitenland kennis en inspiratie te kunnen opdoen met Belgische retailondernemers. “Niets kan de ‘vibe’ vervangen van het echt menselijk en direct contact op onze Retailhunt-trendtours. Omdat we met beperkte groepen werken, kunnen we met de Retailhunts top-content aan een uniek netwerk koppelen”, glundert Jorg Snoeck. Maar veel werk is het wel.
Het groeit zo hard dat de hunts een volwaardige tak van RetailDetail geworden zijn. “Ik wil alles tot in de puntjes verzorgen. En dat is eigenlijk bijna een full-time job op zich.” Naast de gesloten hunts zijn er immers ook open hunts en bedrijfshunts, zoals recent voor de veilingsector naar Bologna, maar ook met Lunch Garden naar Berlijn en een tour door de Benelux en Duitsland voor de top 25 van Walmart. “En je hoeft het zo ver niet te zoeken. Al duizenden retailprofessionals hebben onze Antwerp hunt gevolgd, vaak in combinatie met ons nieuwe knowledge center in de Stadsfeestzaal.”
Bakermat van nieuwe trends
Op dit moment legt de oprichter zich quasi voltijds toe op de volgende Retailhunt: de volgende inspiratietocht, met bestemming Tokio, Japan, is volop aan het ‘boarden’. “Ik vertrek volgende week om daar alles te checken.”
Waarom Tokio? “Japan is de bakermat van nieuwe trends. Weinig steden ter wereld komen zo verrassend uit de hoek als de Japanse hoofdstad. Tokio is de heimat van gaming en robotica, katapulteert ons in de metaverse en hypergepersonaliseerde fashion en zoekt creatieve oplossingen voor de uitdagingen van vergrijzing en vereenzaming die ook het Westen te wachten staan.”
“Hoe gaan ze in Tokio om met de vele woonuitdagingen in een overbevolkte metropool? Hoe zorgen voeding en levensstijl er voor een langer en gezond leven? Wat betekent het voor fashion als niet jongeren maar senioren de markt vormen? We trekken naar het Europa van morgen, want dezelfde sociodemografische shift stormt op ons af.”
Wereld van verandering en inspiratie
Op vraag van de deelnemers, gebeurt de hunt naar Tokio voor het eerst in drie groepen, volgens interessesfeer: fashion, food of home/real estate. “Tokio heeft een bijzondere en unieke modecultuur, terwijl de sterke vergrijzing en verstedelijk daar sterk bepalend is voor hoe mensen wonen. Door de groepen te verdelen, kunnen we dieper gaan.”
“Plus, we verwachten ruim 120 topondernemers die meegaan, dan wordt de groep te groot. Iedere groep wordt ondergedompeld in een aangepaste wereld van verandering en inspiratie”, aldus Jorg Snoeck. Is er nog plaats voor wie mee wil? “Oei, we zijn volop aan het afronden. We kunnen elk moment volzet zijn. Degene die nog mee willen, zullen snel moeten zijn.” En wat met het kostenplaatje? “Voor all-in 12900 euro voorzien we een volledig programma van zowat 9.00 tot 23.00 elke dag. Het wordt in ieder geval een onvergetelijke ervaring.”
Boarding info:
- 2-8 okt – Retailhunt Tokio food
- 9-15 okt – Retailhunt Tokio fashion
- 16-22 okt – Retailhunt Tokio home & real estate