Winkel én klant de dupe
Detailhandel Nederland stelt dat het verschil in kosten tussen een pinbetaling en eentje met de creditcard door een klant ‘absurd’ zijn. Daarvan zijn zowel de winkelier als de klant de dupe: volgens de organisatie zijn creditcardbetalingen tot veertig keer duurder dan die met de pinpas, omdat er geen afspraken zijn over wat maatschappijen ervoor mogen vragen.
De gewoonte om een percentage van de betaling te vragen is een belangrijke reden voor het prijsverschil. “Voor een creditcardbetaling rekenen creditcardmaatschappijen drie procent van het aankoopbedrag. Bij een aankoopbedrag van tachtig euro is dat 2,40 euro, terwijl het tarief van een pinbetaling zes cent is”, zegt Tom Ponjee van Detailhandel Nederland in De Telegraaf.
“Over waarom die kosten zoveel hoger moeten zijn, is ons nooit duidelijkheid gegeven. Wat ons betreft moet dit aan banden worden gelegd. Dit moet op de politieke agenda komen. Daar moet men er toch ook van overtuigd zijn dat de kosten voor betalingsverkeer zo laag mogelijk moeten zijn?”, denkt Ponjee.
Daarbij zou vooral moeten worden gekeken naar de daadwerkelijke kosten van het betalingsverkeer. Ook in het buitenland zijn lang niet alle winkeliers blij met de tarieven die worden gevraagd door creditcardmaatschappijen. In Portugal werd vorig jaar een actiedag gehouden, waarbij alle retailers betalingen met de creditcard weigerden.