Het wordt een kerst vol kortingen en e-commerce, voorspellen zowel retailers als consumenten. Maar wordt het ook de traditionele piekperiode voor de retail? In de gekende verkoopboost is dit jaar minder vertrouwen.
Iedereen digitaliseert
Naar jaarlijkse gewoonte vroeg Capgemini zowel aan duizenden internationale consumenten als aan handelaars wat ze verwachten van de aankomende eindejaarsperiode. Al blijkt dat door de onzekerheid van de coronacrisis dit jaar nog moeilijker te voorspellen dan anders, een aantal duidelijke trends zijn toch zichtbaar.
Zo is er grote eensluidendheid dat het een “online kerst” wordt: de helft van de shoppers (49%) verwacht dit jaar meer online te gaan winkelen. Gelukkig rekenen de retailers daar ook op, want liefst 93% van de handelaars heeft al stappen ondernomen om het online aanbod te versterken. De helft heeft zijn website of e-commercekanaal verbeterd, 34% zorgde al proactief voor meer onlinecapaciteit en 21% heeft zelfs nieuwe virtuele winkelervaringen geïntroduceerd. En dat was nog voor de huidige tweede lockdowns in Europa, stipt Capgemini aan.
Minder impulsaankopen
Toch zal de impact het grootst zijn in de Verenigde Staten: slechts 27% van de eindejaarsinkopen zal er naar verwachting dit jaar in winkels worden gedaan. Vorig jaar was dat nog 42%. Wie wel naar de fysieke winkel trekt, zal in 33% van de gevallen pas gaan als ze weten wat ze willen kopen. Een derde doet eerst al (online) research. Die cijfers wijzen er vooral op dat de impulsuitgaven zullen dalen, een trend die ook in Europa te zien is.
Consumenten zullen immers voorrang geven aan essentiële zaken: liefst 44% van de bevraagden wil dit eindejaar liever essentiële goederen voor zichzelf en anderen kopen dan cadeaus (35%) of verwennerijen voor zichzelf (21%). Amper 18% is van plan luxeproducten te kopen, al is er een merkbare kloof te zien: zo’n 40% van de jongeren (18- tot 34-jarigen) zegt een centje opzij te hebben gezet om uit te geven tijdens Black Friday, terwijl bijna een kwart van de consumenten uit de hogere inkomensklassen dit jaar denkt meer uit te geven. Nochtans verwacht wereldwijd slechts 14% van de consumenten meer uit te geven dan normaal met Black Friday dit jaar. Meer dan een derde is van plan minder uit te geven, vooral omdat ze minder besteedbaar inkomen (43%) hebben.
Ook retailers weten daardoor niet zo goed wat ze ervan moeten denken. Minder dan de helft verwacht dit jaar een stijging van de verkoop. Toch doen ze er alles aan om klanten aan te trekken: liefst 78% van de retailers is van plan met grotere kortingen uit te pakken, terwijl een derde specifiek online koopjes en outletproducten zal aanbieden. Meer dan de helft vreest weliswaar voor storingen in de toeleveringsketen door de coronapandemie. Een op drie geeft ook gewoon eerlijk toe niet goed te kunnen plannen door de huidige onzekerheid.
Grafiek: Capgemini