Voor gevestigde fysieke winkelketens is het beter hun producten te gaan verkopen via bestaande, grote webwarenhuizen dan om te proberen een eigen zelfstandige webwinkel te beginnen.
Dat zegt directeur Michiel Alting von Geusau van het logistieke bedrijf Docdata, dat onder meer voor Bol.com, V&D, Bijenkorf en ABN Amro het klaarmaken en verzenden van bestellingen verzorgt. “Op internet geldt: the winner
takes it all. Er zijn een paar reuzen als Amazon, of bij ons Wehkamp of
Bol, waar de klant alles vindt. De internetter gaat niet naar de website
van bijvoorbeeld Dolcis, want die heeft alleen de schoenen van het
eigen merk. Hij gaat naar bijvoorbeeld een Zalando, want die levert veel
meer. Voor de meeste retailers en merken is er maar één uitweg: verkoop
de eigen artikelen via zo’n reus”, zegt hij tegen de GPD-dagbladen.
Die reus vangt dan weer commissie voor zijn artikelen. Volgens Alting von Geusau is de logistiek niet de grootste kostenpost voor een webwinkel. “Wat wij krijgen, wat TNT
krijgt, dat is allemaal peanuts vergeleken bij de advertentiekosten. Een
webwinkel is al snel 25 euro kwijt om een klant te lokken en te laten
bestellen. Alleen de webshop die zijn klanten vasthoudt, verdient geld.”