Retailers openen steeds meer grootschalige distributiecentra in Nederland: ons land kreeg in de afgelopen drie jaar 28 distributiecentra van meer dan 40.000 m² bij, zo wijst onderzoek van Buck Consultants International uit.
XXL biedt schaalvoordelen
De XXL-distributiecentra worden gebouwd door retailers zoals Primark, Action, Lidl en Bol.com, door producenten als Tesla en Michael Kors en door logistiek dienstverleners als Rhenus, DB Schenker en Arvato. “Een belangrijke drijfveer zijn schaalvoordelen, zodat de nieuwste technologie kan worden gebruikt, personeel efficiënt wordt ingezet en leveringen worden gecombineerd”, licht René Buck toe.
“Bij zowel de traditionele winkelketens met groeiende internetverkopen als bij de pure online spelers is meer ruimte nodig om voldoende voorraad te hebben van een groot assortiment producten en om alle bestellingen individueel te verpakken. Er is ook veel ruimte nodig om artikelen die consumenten terugsturen uit te pakken, te inspecteren en weer klaar te maken voor verzending’, aldus Buck.
De adviseurs van Buck verwachten een verdere groei van XXL-distributiecentra: “We zitten halverwege dit jaar met elf nieuwe aangekondigde XXL dc’s al op bijna het dubbele van 2014. Het wordt de komende tijd een uitdaging om in de favoriete regio’s voldoende grote kavels op bedrijventerreinen beschikbaar te hebben.” In totaal nemen deze megadistributiecentra, samen met centra die nog in aanbouw zijn, twee miljoen vierkante meter in beslag. Er gaan in totaal 10.000 mensen op de logistieke locaties werken.
De meeste XXL-distributiecentra zijn te vinden in de corridor Rotterdam-Brabant-Limburg. Noord-Brabant heeft hierin een marktaandeel van 46%, gevolgd door Limburg met 25% en Zuid-Holland met 18%. De regio Tilburg-Waalwijk heeft de meeste mega-dc’s van Nederland.