Grondlegger van modern retaildesign
Rodney Fitch werd in 1938 geboren en richtte in 1972 het designbureau Fitch op, later het eerste Britse designbureau dat een beursgang maakte. Daarmee was hij één van de grondleggers van retaildesign. De laatste jaren was hij als professor retaildesign verbonden aan de TU Delft, waar hij de enige masteropleiding voor retaildesign in Europa leidde.
“Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik een missie in het leven had om gewone mensen betere plaatsen om te winkelen te bezorgen. Ik heb weinig interesse in Issey Miyake of haute-couturedesign. Wat me echt drijft is werken voor Woolworth’s, Marks & Spencer en Boots – die met iedereen in aanraking komen”, zei hij tijdens een interview in 1996.
Het was ook de stellige overtuiging van Rodney Fitch dat retailers een ontzettend belangrijke maatschappelijke rol vervullen. “Mensen komen elke dag in contact met retail. Iedereen shopt, iedereen gaat naar de supermarkt. De vorige CEO van Tesco heeft ooit gezegd dat hij weet wanneer een vrouw zwanger is nog voor haar partner het weet. Hij bedoelde daarmee dat aan de hand van Tesco’s Club Card, de getrouwheidskaart van de keten, hij bijna meer weet over de Britse bevolking dan zij over zichzelf”, vertelde Fitch vorig jaar nog aan RetailDetail.