Ook het afgelopen jaar sprak RetailDetail met captains of retail uit alle sectoren van de handel. Een terugblik in 24 verhelderende interviews die het herlezen meer dan waard zijn.
24 toppers
1. Dat je met e-commerce in voeding geen geld zou kunnen verdienen, is een hardnekkige mythe, zegt Gregor Ulitzka, Europees president bij Ocado Solutions. Het e-commerce-aanbod van de meeste foodretailers beantwoordt gewoonweg niet aan de consumentenverwachtingen, meent hij.
2. Naar aanleiding van sterke financiële resultaten voor 2023 trapte Geoffroy Gersorff, CEO van Carrefour België, het jaar af met een heldere ambitie: dit jaar wordt de retailer weer winstgevend. Hij stak de hand uit naar zijn leveranciers: “Dit is het moment om constructief samen te werken.” Of het gelukt is, weten we binnen minder dan twee maanden.
3. Een begrip in Wallonië, voorlopig nog onbekend in Vlaanderen: Extra Shop, de non-foodretailer die meer wil zijn dan een prijsvechter, met winkels die inspireren, een assortiment dat niet duur maar wel duurzaam is en medewerkers die veel verantwoordelijkheid krijgen.
4. Luxewarenhuizen zien hun houdbaarheidsdatum verstrijken, al houdt het Belgische Inno wél opmerkelijk stand, “als het Gallische dorpje uit de avonturen van Asterix”, zag retailexpert Hans Eysink Smeets. Helemáál gelijk kreeg hij afgelopen jaar niet, maar het wordt afwachten of de doorstart van Galeria op termijn levensvatbaar is.
5. Tweedehands was één van dé thema’s in de mode afgelopen jaar. Ook de Franse keten Kiabi zet er fors op in: de retailer denkt zelfs aan een statiegeldsysteem voor kledij, aldus directeur Jerôme Calonne, die België als testmarkt gebruikt voor circulaire initiatieven.
6. Met de opening van de driehonderdste Belgische winkel nam Kruidvat afgelopen jaar een mijlpaal. Hoe blijft de drogisterijketen het klaarspelen? We spraken algemeen directeur Bert Verhoef.
7. Wissel van de wacht bij modeketen Bel&Bo: de 36-jarige Charlotte Delfosse nam het roer over van haar vader Michel. Haar drie prioriteiten: duurzame groei, digitalisering en een scherpere merkpositionering.
8. Eén van de sterkste groeiers dit jaar in België én in Europa was de Deense woonwinkelketen Jysk. “We zien nog volop kansen om hier verder te groeien,” aldus country director Frank Christant, die de activiteiten in België, Frankrijk en Nederland aanstuurt.
9. Onlineplatform Bol vierde afgelopen jaar een driedubbele verjaardag: het bedrijf bestaat 25 jaar, is vijftien jaar actief in België en heeft hier sinds vijf jaar ook een lokaal kantoor. Country lead Bram Vromans profileert het bedrijf als een betrouwbare, lokale speler in een hypercompetitieve e-commercemarkt, met een speelveld dat niet overal gelijk ligt.
10. Crisis in de meubelsector? Niet meer dan elders in de retail, corrigeert Matthias De Belie van DEBA Meubelen. De kostendruk blijft steeds toenemen, maar dat is voor iedereen zo. “Velen hebben gewoon niet gedaan wat nodig was om ‘future-proof’ te blijven”, aldus de CEO.
11. Digitale innovatie, een slimme platformstrategie, wekelijks nieuwe stuks en een strak voorraadbeheer zijn de wapens waarmee LolaLiza zich een plaats verovert op de internationale modemarkt. “De beste manier om te overleven, is tevreden klanten te hebben”, aldus CEO Joachim Rubin.
12. Het jaar van ToyChamp, zo zou je 2024 kunnen samenvatten, want na de ommekeer bij Dreamland en de overname van zes Fun-winkels nam de retailer ook Intertoys over. Dat was nog niet het geval toen wij topman Koen Nolmans spraken. Zijn succesformule? “Speelgoed is emotie”.
13. Een twintiger met internationale ambities: sinds de lancering in 2020 heeft My American Shop, een webwinkel voor Amerikaanse en Aziatische specialiteiten, elk jaar zijn omzet verdubbeld. Nu moet Europa voor de bijl, aldus ondernemer Antoine Libois.
14. De verkoop van maaltijdboxen mag dan onder druk staan, Thomas Stroo blijft enthousiast over het businessmodel van HelloFresh: dat is duurzamer dan de supermarkt door het vermijden van voedselverlies, een snelle en efficiënte bevoorradingsketen en meer dan 90% bezorging met elektrische bestelwagens, zegt hij.
15. De keukenmarkt valt niet stil, maar verandert wel, ziet CEO Isabelle Vermeir van ixina. De retailer blijft franchisewinkels openen en zet ook sterker in op duurzaamheid: “Een hele generatie jongere consumenten verwacht dit.”
16. Eigenlijk wil e5 niet méér kledij verkopen: er is al te veel, vindt CEO Peter De Sutter, die ultragoedkope fastfashion “een schande” noemt. De modeketen zet in op AI om het aanbod af te stemmen op de vraag.
17. Olivier Crépin, de nieuwe topman van Primark in België, ziet nog groeipotentieel voor elk van zijn acht winkels in het land, dankzij een uniek businessmodel dat lage prijzen aan duurzaamheid weet te koppelen.
18. Mogelijk was 2024 het jaar van de doorbraak voor Jumbo in België: de supermarktketen maakte een statement met de opening van de eerste Belgische Foodmarkt en topman Ton van Veen maakte zich sterk dat de rentabiliteit in zicht komt.
19. Anderhalf jaar bleef topman Xavier Piesvaux van Delhaize onder de radar, om zich te focussen op de uitvoering van het toekomstplan waarbij de 128 filialen van de retailer werden overgedragen aan zelfstandige ondernemers. Mission accomplished? Omzet en marktaandeel stijgen boven verwachting, maar aan de prijsperceptie heeft de retailer nog werk, geeft hij toe.
20. RetailDetail praatte niet enkel met de grote ketens. De oudste schoenwinkel van het land houdt stevig stand in het hart van Leuven. Ondernemer Erik Meulemans van Mertens Schoenen bezielt zijn winkelwijk, hekelt leveranciers die zelf retailer worden, en heeft bedenkingen bij het mobiliteitsbeleid in zijn stad.
21. Fox & Co vierde dit jaar zijn tienjarig bestaan. In een decennium waarin heel wat speelgoedformules verdwenen, vaart de Belgische keten resoluut een eigen koers. Tegen de stroom in gaat medeoprichter Frédéric Henrotte voor nationale dekking.
22. Retail en groothandel versterken elkaar bij de Deense modegroep Bestseller, die nu 25 jaar actief is op de Belgische markt. Nieuwe premiummerken versterken het aanbod, meer eigen winkels openen de deuren, vertellen co-countrymanagers Karien Vercauteren en Vanessa Decooman.
23. Met betaalbare refurbished e-bikes maakt Upway duurzame mobiliteitsoplossingen bereikbaar voor een brede doelgroep. Ook al verkoopt de Franse groep rechtstreeks aan consumenten, toch wil general manager Benelux Grégory De Vroey niet concurreren met de fietshandel.
24. Om straks 50% van zijn omzet uit plantaardige producten te halen, investeert zuivelgroep Bel in technologische innovatie, maar ook in het sensibiliseren van consumenten: “We moeten een wereldbeweging op gang brengen,” vindt directeur Mohamed Zariouhi van Bel Benelux.