Volgende week opent Winkelpark Malinas de deuren in Mechelen, met als grootste trekker Albert Heijn XL. Het project is complementair met de handel in de Mechelse binnenstad en zet in op duurzaamheid, zegt Jan Du Bois van investeerder Mitiska REIM.
Hoge verwachtingen
Een week voor de opening heerst er een enorme bedrijvigheid op de werf aan de afrit Mechelen-Noord van de E19: terwijl technici en winkelinrichters de laatste hand leggen aan de installaties en de interieurs komen de ploegen winkelmedewerkers al toe om de voorraden in de rekken te plaatsen. Donderdagochtend is D-Day. De verwachtingen liggen hoog: het strak vormgegeven retailpark is gunstig gelegen in een interessant verzorgingsgebied op de as Antwerpen-Brussel, goed zichtbaar en vlot bereikbaar.
“Dit is voor Mitiska REIM een referentieproject, waar we ook in het buitenland mee willen uitpakken”, zegt Investment Director Jan Du Bois. De coronacrisis en de sterke groei van e-commerce zetten de verhoudingen op scherp in de retailwereld, ziet hij: “Ofwel ga je voor convenience – en dat is de sterkte van retailparken – ofwel voor beleving, maar dan moet het écht de moeite zijn. Kleinere steden en winkelcentra bevinden zich vaak ‘stuck in the middle’, tussen twee stoelen.”
Stijlvol ontwerp
Retailparken kunnen bovendien meesurfen op de groeiende e-commercetrend omdat het geschikte afhaal- en retourlocaties zijn voor click & collect. De huurdersmix verandert wel: “Er is bijvoorbeeld toenemende belangstelling van medische kabinetten en tandartspraktijken om zich boven de winkels te vestigen. Dat zien we ook in het buitenland gebeuren.” Die ontwikkelingen openen perspectieven voor vernieuwende concepten. Mitiska REIM ziet met name een toekomst in ‘convenience real estate’: retail, KMO-parken en stadslogistiek zoeken vaak hetzelfde type locaties op. Daar is synergie mogelijk.
De projectontwikkelaar opende eerder dit jaar een retailproject in Couvin, dat intussen al bekroond werd. Toekomstprojecten lopen onder andere in Ninove en Gembloux. Ook Winkelpark Malinas illustreert de visie van de vastgoedspeler: dit is geen schreeuwerige verzameling baanwinkels maar een stijlvol ontworpen halfrond. De uitnodigende architectuur moet bestemmingsshoppers aanzetten om ook de andere winkels een bezoekje te brengen. Even verpozen kan in het café-restaurant op de eerste verdieping.
Inzetten op duurzaamheid
Het project kwam er met strikte voorwaarden op het vlak van mobiliteit en duurzaamheid. Mitiska REIM voorzag 400 overdekte fietsstallingen, plantte bomen en rietvelden aan, bouwde een groene ecowand en een 15000 m² groot groendak en plaatste 6300 zonnepanelen met een batterij in de kelder voor de opslag van het teveel aan groene stroom. Ook de huurders stappen mee in een ‘green lease’ aanpak.
Malinas bevindt zich vlakbij de Mechelse binnenstad maar concurreert er niet mee, benadrukt Du Bois: één derde van de retailers verhuisden hun verouderde winkels onder meer van het Rodekruisplein en de voormalige Carrefoursite, en één vierde van de oppervlakte is voorbehouden voor supermarkten, de trekkers Albert Heijn XL en Lidl. De overige huurders zijn hoofdzakelijk actief in wonen en decoratie. Allemaal spelers die niet in het centrum terecht kunnen, dus. Daarover sloot de ontwikkelaar een convenant af met de stad.
Complementair met binnenstad
“De winkels die verhuizen, nemen hun bestaande cliënteel mee. Dat is een voordeel: we vertrekken dus niet ‘from scratch’. Daarnaast was er een grote vraag naar bijkomende supermarkten voor Mechelen. Er kwamen in en rond de stad de afgelopen jaren haast geen grote winkelruimten bij, retailers waren echt op zoek. Dit project is complementair, daar zijn ook de vertegenwoordigers van de handelaarsvereniging in de binnenstad het mee eens. Mechelen moet dit aankunnen, de stad heeft veel troeven.” Door z’n aanbod en de gunstige ligging zal Malinas shoppers van verder weg naar de stad trekken: een win-win.
Met een doordacht project als Malinas, dat ontwikkeld werd in nauw overleg met het stadsbestuur, vermijd je ook de ongestructureerde bouw van losstaande baanwinkels, zegt Jan Du Bois. “Het is nog altijd veel te makkelijk om grote winkelpanden te bouwen in woongebied, terwijl het beter is om in te zetten op afgebakende zones voor grootschalige detailhandel.” De stad Mechelen getuigde wél van visie: de lokale overheid heeft ook de nabestemming van het verouderde retailvastgoed onder controle. Er opende een viersterrenhotel en er volgen residentiële ontwikkelingen.