Gepersonaliseerde aanbiedingen
Nog nooit eerder werd er op deze schaal met de beacon-technologie gewerkt. Gebruikers die de Rotterdam Central District-app downloaden ontvangen gepersonaliseerde aanbiedingen zodra ze het district binnenkomen.
De Rotterdamse bedrijven die bij het project betrokken zijn, waaronder gebouweigenaren CBRE Global Investors, Unilever en winkeliers als lunchroom Lebkov, krijgen allemaal een iBeacon om informatie mee te versturen, schrijft Vastgoedmarkt. Ook installeert de gemeente de apparaten op drukbezochte locaties.
Met elkaar pratende apparaten
iBeacon is de merknaam die Apple heeft gegeven aan de technologie waarbij apparaten met elkaar praten door middel van een Bluetooth-signaal. Het bedrijf heeft de techniek al in haar eigen Apple Stores toegepast.
Consumenten die de winkel binnenlopen ontvangen daardoor per smartphone een persoonlijk welkomsbericht. Vervolgens wordt de klant door de winkel begeleidt, waarbij relevante aanbiedingen op het scherm verschijnen. Wanneer de consument deze wil kopen, kan dit met een simpele druk op te knop, zonder tussenkomst van een verkoper of kassamedewerker.
In de Londense Regent Street is onlangs ook een vergelijkbaar project gelanceerd. De technologie wordt door de Washington Post omschreven als ‘een nieuwe wereld‘.