Ochama, dochterbedrijf van het Chinese concern JD.com, opent afhaalpunten bij Blokker. Een slimme win-win: de webwinkel kan zo sneller opschalen in Nederland, terwijl Blokker het aanbod uitbreidt en nieuwe klanten aantrekt.
Snel en efficiënt
In Nederland ging Ochama begin dit jaar van start. De webshop verkoopt een assortiment van zowel food als non-food aan scherpe prijzen, in een lidmaatschapsformule: voor 10 euro per jaar krijgen leden 10% korting op alles. Erg vernieuwend zijn de geautomatiseerde afhaalwinkels die de e-commercereus inmiddels opende: robots doen de orderpicking voor de ogen van de consument – al behoort ook thuislevering tot de mogelijkheden. Er zijn nu vier van die robotwinkels in Nederland: in Leiden, Rotterdam, Utrecht en Amsterdam (Diemen).
Nu gaat Ochama ook afhaalpunten openen in winkels van Blokker – weliswaar zonder robots. De primeur is voor een filiaal in Den Haag, schrijft het AD. Later volgen al zeker Rotterdam, Zoetermeer, Amstelveen en Breda. Blokker hoopt dat klanten die de boodschappen komen ophalen, ook verleid worden door het assortiment in de winkels. Er is een match: Ochama verkoopt (hoofdzakelijk) voeding, en Blokker heeft een uitgebreid aanbod kookgerei.
Ochama van zijn kant hoopt met deze samenwerking landelijke dekking en bekendheid te verkrijgen. “Wij mikken op klanten die planners zijn. Mensen die vanwege tijdgebrek snel en efficiënt boodschappen willen doen”, zegt operationeel directeur Mark den Butter. “Het is de bedoeling om binnen drie minuten met spullen weer buiten te staan.’’ Dat is wellicht niet waar Blokker op hoopt…