De rijzende sterren van de retail zijn helemaal geen retailers. Consumer-to-consumermarktplaatsen, zoals zoekertjessites en tweedehandsapps, groeien volgens McKinsey tussen nu en 2025 elk jaar met 35%.
Markt verdubbeld in 2020
Dankzij het wereldwijde web vinden consumenten elkaar makkelijker en beter dan ooit, zonder nood aan tussenschakels of sturing van bovenaf. Zo ontstaat een heuse consumer-to-consumereconomie, rechtstreeks van consument tot consument, die de klassieke retail de kaas van het brood komt eten.
Vooral sociale media en tweedehands blijken een ‘match made in heaven’: op Instagram duiken dagelijks nieuwe pagina’s op van zelfverklaarde vintageverkopers en Facebook Marketplace groeit als kool. Maar ook meer gespecialiseerde, verticale platformen zoals Vinted zien de transactievolumes fors stijgen. Gumtree in het Verenigd Koninkrijk en Leboncoin in Frankrijk hebben sinds begin 2020 zelfs een groei van meer dan 50% doorgemaakt, berekende consultancybureau McKinsey.
Helft komt van jongeren
Miljoenen Europeanen begonnen tijdens de lockdowns hun kleerkasten, zolders en tuinhuisjes op te ruimen en overbodige spullen te verkopen. De grootste categorieën waren mode en familieartikelen, zoals speelgoed. In 2020 verdubbelde de Europese tweedehandsmarkt zo van 3 naar 6 miljoen euro.
Toch is het geen tijdelijk fenomeen: dankzij de toenemende bezorgdheid over duurzaamheid, verwacht McKinsey een aanhoudende jaarlijkse groei van ongeveer 35% in de komende vier jaar. Hoewel consumenten van alle leeftijden mettertijd meer tweedehands zullen kopen, nemen jongeren (15- tot 24-jarigen) het voortouw. Ze zijn nu al goed voor zo’n 43% van het marktvolume, maar dat kan oplopen tot 47% in 2025.
Tegen 2025 zal de verkoop van tweedehandsmode in Europa zelfs 1,5 keer zo groot zal zijn als die van fast-fashion en 13% van de gemiddelde kledingkast uitmaken, schat CBCommerce. Ook door 41% van de grootste onlinemarktplaatsen wordt ondertussen al tweedehandsgoederen verkocht, van teruggestuurde elektro bij Amazon tot heuse vintagesecties bij Asos en Zalando.
Laat de koper betalen
Om het meeste te halen uit die groei, raadt McKinsey C2C-platformen aan om nieuwe inkomstenmodellen uit te proberen. Meestal gebruiken tweedehandssites nu nog het model waar pionier eBay mee is gestart, namelijk verkopers laten betalen en kopers niets aanrekenen. Waarom daar geen verandering in brengen? Vinted en de Spaanse C2C-site Wallapop doen het al omgekeerd: niet de verkopers, maar de kopers betalen kosten.
De redenering luidt dat er meer aanbod zal zijn als het gratis is voor verkopers, en dat meer assortiment vanzelf meer kopers zal aantrekken. Het verdienmodel kan bestaan uit een commissie voor kopers (bijvoorbeeld bij Catawiki) maar ook uit betalende extra diensten, zoals kopersbescherming of verzendmogelijkheden. Een commissie van 2 of 3% voor kopersbescherming zou in de huidige onlinemarkt voor tweedehandskleding en familieproducten bijvoorbeeld al 80 à 120 miljoen euro extra omzet opleveren.
Meer weten over consumer-to-consumer commerce en de impact van de groeiende tweedehandsmarkt op retail? Je ontdekt er alles over in Future of Shopping: Re-set Re-Made Re-Tail, het nieuwe boek van Jorg Snoeck en Pauline Neerman, dat in januari 2022 verschijnt.