(Publireportage) Er waait een nieuwe wind bij Trademart, Europa’s grootste business-to-business inkoopcentrum voor retailers: “We zijn relevanter dan ooit na de coronacrisis. Winkeliers vinden hier een ongezien aanbod, tonnen inspiratie en een schat aan retailexpertise.”
Voorraadbeheer is cruciaal
Een aanbod van 1.500 merken en 350 exposanten, een cliënteel van 12.000 retailers en een oppervlakte van 200.000 m²: Trademart grossiert in grote getallen. Volgend jaar viert het grootste retail-inkoopcentrum van Europa z’n vijftigste verjaardag, en al die tijd is het relevant gebleven voor winkeliers in België en daarbuiten.
“Meer dan ooit zelfs,” bevestigt marketingmanager Lorraine Swaelens. “Er heerst hier een nieuwe dynamiek met een jong team dat er echt een succes van wil maken. De retailwereld is na de coronapandemie ingrijpend veranderd. Trademart helpt ondernemers hun weg vinden in die veranderende omgeving. Voorraadbeheer is voor veel winkeliers een cruciaal aandachtspunt: een slim inkoopbeleid is bepalend voor succes. Daar spelen wij onze rol.”
Drie speerpunten
Trademart focust zich op drie belangrijke markten: Fashion, Home & Living en Baby & Kids.
Zeker in het segment Baby & Kids staat het inkoopcentrum sterk. “We hebben het grootste merkenaanbod in heel Europa. Daardoor slagen we erin om steeds meer internationale bezoekers aan te trekken: winkeliers uit Nederland, Duitsland en het noorden van Frankrijk komen speciaal voor ons unieke aanbod naar hier.”
Met agenten voor meer dan 145 modemerken uit het midden- en topsegment is ook Fashion een sterkhouder. “Het is een dynamische wereld, er staan altijd kandidaten klaar om vrijgekomen showroomruimte in te nemen. Ook zo goed als alle relevante merken uit de schoenwereld zijn hier aanwezig. Bijna elke schoenenwinkel van het land komt hier over de vloer.” Winkeliers kunnen dat collectie-aanbod aanvullen bij meer dan 45 cash & carry exposanten die interessante items op voorraad aanbieden, waarop je vaak grotere marges kan nemen.
Op de afdeling Home & Living doen vooral de keukenaccessoires het erg goed, naast decoratie en geschenken. “We zijn bijvoorbeeld erg blij dat Demeyere, een sterke Belgische referentie, naar Trademart is teruggekeerd en hier een showroom heeft geopend.”
Strategische partners
Een belangrijke trekpleister in het Brusselse groothandelscomplex is het cash & carry centrum TICA Brussel, met hippe decoratie- en interieurproducten op voorraad voor professionals. Het gigantische aanbod omvat meer dan 150.000 artikelen van 120 merken op een oppervlakte van 10.000 m². Het is de eerste Belgische locatie voor het bedrijf, dat al vijf vestigingen heeft in Nederland. Een unieke winkelervaring voor zakelijke inkopers – en niet enkel voor retailers.
Dankzij het partnership met Orderchamp is Trademart bovendien een volwaardige omnichannelspeler. Op dit digitale business-to-business inkoopplatform vind je meer dan 7.000 unieke merken en 150.000 retailers in Europa. Winkeliers kunnen na hun bezoek makkelijk Trademart-merken online bestellen via Orderchamp: je krijgt je bestelling binnen de week geleverd in je winkel. Handig om tijdens drukkere periodes de winkelvoorraad online aan te vullen.
Variatie en innovatie
Trademart brengt variatie in het vaste aanbod door gastexposanten uit te nodigen op de vele evenementen. Daarnaast lanceert het inkoopcentrum een pop-up zone in het centrale atrium: een showroom van 220 m² voor startende merken. “We werken daar volgens een ‘no cure, no pay’ model: we nemen enkel een commissie op de verkoop. Zo kunnen kleinere merken hun potentieel testen, en kunnen wij onze winkeliers een onderscheidend aanbod presenteren. “
Trademart nodigt geregeld gastsprekers om retailers te inspireren, werkt samen met innoverende concepten zoals de strijk- en stoomsystemen Laurastar en lanceerde tijdens de recente Retail Happening een eerste pilootproject voor AI: de digitale paskamer. Het is de bedoeling dit verder uit te rollen.
Nieuw is ook de MyTrademart-app: je vindt er informatie over de evenementen, de aanwezige exposanten en merken en je zal er straks afspraken mee kunnen boeken. Daarnaast zit er ook een functie in waarmee je makkelijk kan navigeren binnen het Trademart-gebouw. Later is het ook de bedoeling om de fysieke toegangskaart te vervangen door deze mobiele app.
“Kom langs en laat je inspireren”
Voor winkeliers die zich in de retailwereld willen oriënteren is een fysiek bezoek aan de Trademart een echte meerwaarde, benadrukt Lorraine Swaelens: “Startende ondernemers zien vaak door het bos de bomen niet. Trademart en haar exposanten bieden je een grote schat aan retailexpertise. Je hoeft maar in gesprek te gaan met onze exposanten en je zal zien: ze hebben een enorme kennis over hun product(en), over markttrends, het koopgedrag van consumenten… Je kan de producten zien, voelen, vergelijken en je krijgt advies over inkoopbeleid. Kom langs en laat je inspireren. Het is makkelijk bovendien: Trademart is heel vlot bereikbaar aan de rand van Brussel met een grote parking.”