RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Trademart
  • Onderwerpen PublireportageToeleveringsketen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Slim inkopen bij Trademart legt basis voor retailsucces”

icon
Algemeen2 september, 2024

(Publireportage) Er waait een nieuwe wind bij Trademart, Europa’s grootste business-to-business inkoopcentrum voor retailers: “We zijn relevanter dan ooit na de coronacrisis. Winkeliers vinden hier een ongezien aanbod, tonnen inspiratie en een schat aan retailexpertise.”

Voorraadbeheer is cruciaal

Een aanbod van 1.500 merken en 350 exposanten, een cliënteel van 12.000 retailers en een oppervlakte van 200.000 m²: Trademart grossiert in grote getallen. Volgend jaar viert het grootste retail-inkoopcentrum van Europa z’n vijftigste verjaardag, en al die tijd is het relevant gebleven voor winkeliers in België en daarbuiten.

“Meer dan ooit zelfs,” bevestigt marketingmanager Lorraine Swaelens. “Er heerst hier een nieuwe dynamiek met een jong team dat er echt een succes van wil maken. De retailwereld is na de coronapandemie ingrijpend veranderd. Trademart helpt ondernemers hun weg vinden in die veranderende omgeving. Voorraadbeheer is voor veel winkeliers een cruciaal aandachtspunt: een slim inkoopbeleid is bepalend voor succes. Daar spelen wij onze rol.”

Drie speerpunten

Trademart focust zich op drie belangrijke markten: Fashion, Home & Living en Baby & Kids.

Zeker in het segment Baby & Kids staat het inkoopcentrum sterk. “We hebben het grootste merkenaanbod in heel Europa. Daardoor slagen we erin om steeds meer internationale bezoekers aan te trekken: winkeliers uit Nederland, Duitsland en het noorden van Frankrijk komen speciaal voor ons unieke aanbod naar hier.”

Met agenten voor meer dan 145 modemerken uit het midden- en topsegment is ook Fashion een sterkhouder. “Het is een dynamische wereld, er staan altijd kandidaten klaar om vrijgekomen showroomruimte in te nemen. Ook zo goed als alle relevante merken uit de schoenwereld zijn hier aanwezig. Bijna elke schoenenwinkel van het land komt hier over de vloer.” Winkeliers kunnen dat collectie-aanbod aanvullen bij meer dan 45 cash & carry exposanten die interessante items op voorraad aanbieden, waarop je vaak grotere marges kan nemen.

Op de afdeling Home & Living doen vooral de keukenaccessoires het erg goed, naast decoratie en geschenken. “We zijn bijvoorbeeld erg blij dat Demeyere, een sterke Belgische referentie, naar Trademart is teruggekeerd en hier een showroom heeft geopend.”

Strategische partners

Een belangrijke trekpleister in het Brusselse groothandelscomplex is het cash & carry centrum TICA Brussel, met hippe decoratie- en interieurproducten op voorraad voor professionals. Het gigantische aanbod omvat meer dan 150.000 artikelen van 120 merken op een oppervlakte van 10.000 m². Het is de eerste Belgische locatie voor het bedrijf, dat al vijf vestigingen heeft in Nederland. Een unieke winkelervaring voor zakelijke inkopers – en niet enkel voor retailers.

Dankzij het partnership met Orderchamp is Trademart bovendien een volwaardige omnichannelspeler. Op dit digitale business-to-business inkoopplatform vind je meer dan 7.000 unieke merken en 150.000 retailers in Europa. Winkeliers kunnen na hun bezoek makkelijk Trademart-merken online bestellen via Orderchamp: je krijgt je bestelling binnen de week geleverd in je winkel. Handig om tijdens drukkere periodes de winkelvoorraad online aan te vullen.

Variatie en innovatie

Trademart brengt variatie in het vaste aanbod door gastexposanten uit te nodigen op de vele evenementen. Daarnaast lanceert het inkoopcentrum een pop-up zone in het centrale atrium: een showroom van 220 m² voor startende merken. “We werken daar volgens een ‘no cure, no pay’ model: we nemen enkel een commissie op de verkoop. Zo kunnen kleinere merken hun potentieel testen, en kunnen wij onze winkeliers een onderscheidend aanbod presenteren. “

Trademart nodigt geregeld gastsprekers om retailers te inspireren, werkt samen met innoverende concepten zoals de strijk- en stoomsystemen Laurastar en lanceerde tijdens de recente Retail Happening een eerste pilootproject voor AI: de digitale paskamer. Het is de bedoeling dit verder uit te rollen.

Nieuw is ook de MyTrademart-app: je vindt er informatie over de evenementen, de aanwezige exposanten en merken en je zal er straks afspraken mee kunnen boeken. Daarnaast zit er ook een functie in waarmee je makkelijk kan navigeren binnen het Trademart-gebouw. Later is het ook de bedoeling om de fysieke toegangskaart te vervangen door deze mobiele app.  

“Kom langs en laat je inspireren”

Voor winkeliers die zich in de retailwereld willen oriënteren is een fysiek bezoek aan de Trademart een echte meerwaarde, benadrukt Lorraine Swaelens: “Startende ondernemers zien vaak door het bos de bomen niet. Trademart en haar exposanten bieden je een grote schat aan retailexpertise. Je hoeft maar in gesprek te gaan met onze exposanten en je zal zien: ze hebben een enorme kennis over hun product(en), over markttrends, het koopgedrag van consumenten… Je kan de producten zien, voelen, vergelijken en je krijgt advies over inkoopbeleid. Kom langs en laat je inspireren. Het is makkelijk bovendien: Trademart is heel vlot bereikbaar aan de rand van Brussel met een grote parking.”

Klik hier om je gratis toegang aan te vragen
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group (MRG) en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels, heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa

    Amazon gaat nu ook in Europa de strijd aan met discountplatformen zoals Temu en Shein. Klanten in het Verenigd Koninkrijk krijgen als eersten toegang tot de webshop met vooral goedkope Chinese spulletjes.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN