E-commercereus Amazon ziet zijn winst halveren en waarschuwt voor een moeilijk vierde kwartaal: de grote winnaar van de pandemie kampt met zwakke verkoopcijfers, hoge kosten, personeelstekorten en bevoorradingsproblemen.
Geen beterschap
In het derde kwartaal van dit jaar zag Amazon zijn omzet met 15% stijgen tot 110,8 miljard dollar (95 miljard euro). Dat betekent een halvering van het groeiritme, want in het tweede kwartaal ging de omzet er nog met 27% op vooruit. Ook het nettoresultaat halveerde, tot een teleurstellende 3,2 miljard dollar (2,7 miljard euro).
Beterschap is niet in zicht: voor het vierde kwartaal verwacht het bedrijf een omzetgroei tussen 2 en 4% en een nettoresultaat tussen 0 en 3 miljard, een forse daling vergeleken met de 6,9 miljard dollar (6 miljard euro) in het vierde kwartaal van 2020. Wat is er aan de hand? Vier factoren verklaren de tegenvallende resultaten.
Stijgende kosten
De online retailverkopen slabakken nu consumenten weer terecht kunnen in de fysieke winkels. Ook andere onlineretailers, zoals Coolblue en Zalando, meldden de afgelopen maanden zwakkere verkopen. Bovendien moest Amazon enorme investeringen maken om de groei tijdens de pandemie de baas te kunnen: sinds het begin van de crisis heeft de e-commercespeler zijn netwerk van distributiecentra zowat verdubbeld.
De krapte op de arbeidsmarkt leidt tot operationele problemen en hogere lonen. Ook de wereldwijde verstoringen van de aanvoerketen en de sterke stijging van de transportprijzen wegen zwaar op de cijfers. Die vier factoren samen zullen Amazon opzadelen met enkele miljarden dollars aan extra kosten.
“We stellen alles in het werk om de gevolgen voor klanten en verkooppartners dit vakantieseizoen tot een minimum te beperken. Dat zal ons op korte termijn duur komen te staan, maar het is de juiste prioriteit voor onze klanten en partners”, zegt CEO Andy Jassy.