In het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision met 6,1% gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.
Vergelijkbare omzetdaling
In het vierde kwartaal was er een organische omzetgroei van 1,6%, maar op vergelijkbare basis was er wel een terugval van 0,8%. De groep wijt die daling aan een lager aantal verkoopdagen in het vierde kwartaal en een slechte timing van de kerstvakantie. Dat er toch nog sprake was van een omzetgroei van 6,1% is voornamelijk te danken aan overnames.
De daling op vergelijkbare basis was te wijten aan het ‘Other Europe’-segment binnen GrandVision. Het bedrijf wijst hier ook naar een sterke vergelijkingsbasis in 2016. Zowel bij de vier belangrijkste markten (waaronder de Benelux) als op de Amerikaanse en Aziatische markten was er sprake van een vergelijkbare groei ten opzichte van een jaar eerder.
Over het volledige boekjaar heen was er een groei met 4%, een organische groei van 3,5% en een vergelijkbare groei van 1,8%. GrandVision opende in 2017 meer dan 250 nieuwe winkels en nam daarnaast Visilab in Zwitserland en Tesco Opticians in het Verenigd Koninkrijk over, waardoor het hele netwerk nu 7.001 vestigingen telt.
De volledige resultaten van 2017 worden bekendgemaakt op 28 februari.