Groei in provinciesteden
In totaal moeten er de komende drie jaar een dertigtal filialen de deuren openen in Nederland. Specsavers hoopt zo zijn marktpositie in Nederland flink te verbeteren. Het totaal aantal filialen in Nederland zal zo groeien naar 150.
Specsavers ziet in Nederland dan ook nog heel wat ruimte door groei, wat wordt bevestigd door de cijfers van 2015. Voorlopig geen het bedrijf nog geen definitieve resultaten, maar in de divisie ‘horen’ zou er alvast een verkoopstijging van 35 procent zijn. “Specsavers laat hiermee een duidelijke antitrend zien binnen de hoorzorgbranche, waar juist winkels worden gesloten”, staat te lezen in een persbericht.
De keten heeft plannen om filialen te openen in steden waar het aanwezig is, maar mikt toch vooral op nieuwe locaties in grotere provinciesteden. “Nederlanders kiezen vaak simpelweg voor een lokale opticien omdat er geen alternatief in hun woonplaats is waar men een kwalitatieve, modieuze bril kan kopen tegen een scherpe prijs. Ze stappen hier niet voor in hun auto. Een deel van de openingen zal plaatsvinden in steden waar wij momenteel al aanwezig zijn, maar onze focus ligt om die reden vooral juist op grotere provinciesteden, waar dit niet het geval is”, zegt Remko Berkel, directeur bij Specsavers.
Specsavers kiest er bij alle nieuwe filialen voor om een combinatie van hoor- en oogzorg aan te bieden. Dat is immers het meest efficiënte businessmodel voor de keten. “Door vierkante meters winkelruimte te delen over twee commerciële activiteiten houden we onze overheadkosten laag en kunnen we een stuk voordeel doorgeven aan de klant.”
Tot slot zullen er het komende jaar ook een aantal innovaties geïntroduceerd worden, zowel op het gebied van hoorzorg als van oogzorg.