Nadat het in 2016 al zeven nieuwe winkels opende in Nederland, wil het Britse Specsavers in 2017 het groeitempo verder opvoeren. In de komende twee jaar moeten er immers nog eens 25 winkels de deuren openen.
Weinig last van online merken
Specsavers heeft ondertussen 124 filialen in Nederland: één op vier verkochte brillen en één op vijf verkochte hoortoestellen in Nederland komen van Specsavers. Topman Remko Berkel verwacht daarnaast dat de omzetgroei voor 2016 nog hoger zal zijn dan die in 2015. Hij voegt er ook aan toe dat hij geen angst heeft van de snel opkomende online brillenketens. “Ze verrichten zelf geen uitgebreid oogonderzoek, stellen geen brillen af en bieden nauwelijks nazorg”, aldus Berkel. Hij wijst er op dat in de meeste Europese landen een oogonderzoek al snel 50 euro kost, terwijl dat bij Specsavers gratis is. “Echter voor mensen die alleen een oogmeting bij ons doen en vervolgens hun bril online kopen, bestaat de kans dat we de kosten van een oogmeting in rekening gaan brengen. Dan neemt de aantrekkelijkheid om online te shoppen snel af.”
Ook op vlak van hoorzorg is Specsavers in 2016 flink gegroeid. De keten werd nochtans niet als ‘preferred supplier’ gekozen door twee grote zorgverzekeraars, maar besloot daarop om de resterende 25% bijbetaling zelf te betalen. “Bij de Nederlandse consument slaat dit concept duidelijk aan, ondanks dat we daar eind vorig jaar door de zorgverzekeraars over gekapitteld zijn. Wij vinden echter principieel dat hoorzorg een slechthorende geen geld zou moeten kosten.”