Specsavers zag in het afgelopen boekjaar de omzet in Nederland 6% stijgen naar ruim 135 miljoen. De wereldwijde omzet ging nog iets sneller naar omhoog: +6,6% naar 2,6 miljard euro.
Meer brillen en contactlenzen
De keten verkocht in Nederland vooral meer brillen en contactlenzen: de omzetgroei voor optiek steeg met meer dan 10% ten opzichte van 2015-2016. De omzet van hoortoestellen daalde daarentegen met 12%. Voor Specsavers is ons land met 126 winkels na het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste afzetmarkt: in het afgelopen jaar kwamen ruim een half miljoen Nederlanders naar Specsavers-winkels en een kwart van de in Nederland gekochte brillen en hoortoestellen wordt verkocht bij Specsavers.
“We kijken terug op wederom een recordjaar waarin we groei in zowel omzet als marktaandeel realiseerden. We verwachten komend jaar in zowel de oog- als hoorzorg nog verder te groeien door in het hele land aanwezig te zijn met kwalitatieve en betaalbare oog- en hoorzorg. Met nog eens zes openingen na de zomer liggen we op schema om de doelstelling van 10 tot 15 nieuwe winkels in dit boekjaar te realiseren”, verwacht topman Remko Berkel.
Hoorzorg groeit toch snelst
De omzet voor de divisie Horen kwam lager uit dan het jaar ervoor. Lagere prijzen voor hoortoestellen werden gecompenseerd door een hoger verkoopvolume: zo bleef de omzetdaling voor de divisie beperkt tot ongeveer 12%. Toch is hoorzorg is ondanks een lagere omzet de snelst groeiende productcategorie: doordat Specsavers de 25% eigen bijdrage voor een hoortoestel van de klant voor haar rekening nam, behaalde het bedrijf meer dan 10% volumegroei ten opzichte van het jaar.
“Voor veel consumenten geldt dat zij een hoge emotionele drempel ervaren om een hoortoestel te nemen. Gemiddeld wachten mensen daar zeven jaar te lang mee en dat heeft onnodige medische, mentale en sociale gevolgen nog los van de weerslag die dit heeft op de zorgkosten. Wij willen daarom naast de financiële ook deze emotionele drempel wegnemen en mensen continu bewust maken van de impact van gehoorproblemen”, aldus Berkel.
Het Britse familiebedrijf Specsavers, opgericht in 1984 door Mary en Doug Perkins, telt ruim 1700 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nederland – hier opende in 1997 in Haarlem de eerste winkel – Spanje, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland, Australië en Nieuw-Zeeland. De formule is inmiddels marktleider in zeven landen, verkoopt jaarlijks meer dan 19,5 miljoen monturen en heeft 30.000 medewerkers.