Het ziekteverzuim bij winkelpersoneel is in 2015 naar een recordhoogte gestegen. Het gemiddelde in de winkelsector steeg naar 5,9% en is zo veel hoger dan het nationale gemiddelde van 3,5%.
Verveling
De online concurrentie zou volgens een landelijk onderzoek van dienstverlener Capability een belangrijke factor zijn in het ziekteverzuim. “Veel mensen komen wel de winkels binnen om producten te bekijken, maar bestellen vervolgens via internet”, zegt Titus Kramer, directeur van Capability, aan de NOS. “Men kan de deal niet afmaken en dat geeft de verkoper steeds vaker een onbevredigd gevoel.”
Ook het dalende aantal klanten en de bijhorende verveling zorgt er volgens Capability voor dat het winkelpersoneel zich steeds vaker een dagje ziek meldt. Het ontbreken van een baangarantie is ook een factor binnen het probleem.
Het hoge aandeel ziekteverzuim bij winkelpersoneel wordt nog duidelijker wanneer het wordt vergeleken met de hoofdkantoren van de verschillende ketens: daar is het gemiddelde ziekteverzuim met 3,1% een stuk lager dan in de filialen van de winkelketens.