Steeds minder Nederlandse consumenten gaan shoppen voor plezier: in 2015 zei 55% van de ondervraagden dat ze wel eens gingen funshoppen, dit jaar is dat gezakt naar 49%.
Centrum van grote stad favoriete locatie
Het aandeel dat voor het plezier gaat winkelen is in alle categorieën gedaald, maar de grootste daling was te vinden bij mannen en bij 65-plussers. Respectievelijk 38 en 34% van hen gaat wel eens voor het plezier shoppen. Bij de groep 18-29 jaar is dat wel nog steeds 63%. Onder de mensen die wel eens gaan funshoppen is ook het gemiddelde aantal keren gedaald: de meesten onder hen gaat dat nu één tot drie keer per jaar doen.
Voor het eerst peilde GfK in zijn onderzoek ook naar de plek waar de consument het liefst gaat winkelen. Het centrum van een grote stad blijkt daarbij veruit het populairste: 54% geeft daaraan de voorkeur. Op de tweede plaats volgt het centrum van het dorp of de stad waar men zelf woont. Amper 6% kiest dan weer voor een outletcenter als favoriete locatie.