Te veel concurrentie
De daling van het aantal speelgoedwinkels heeft een aantal oorzaken. De eerste voor de hand liggende reden is de economische crisis, maar daarnaast krijgen ze ook nog eens te kampen met de extra concurrentie van online winkels: zo steeg de online omzet van speelgoed in 2013 met 27 procent naar 105 miljoen euro. Het is daarmee het snelst groeiende online segment.
Omdat het steeds moeilijker wordt om een speelgoedwinkel open te houden, vinden handelaars die op pensioen gaan nog maar zelden een overnemer. Die factoren samen zorgen er voor dat er in tien jaar tijd ongeveer 450 winkels de deuren sloten.
Ook zijn de zelfstandige winkels niet onderscheidend genoeg van de grote ketens. Ze proberen wel anders te zijn, door onder andere houten of educatief speelgoed aan te bieden, maar ze verliezen te vaak de strijd wanneer het aankomt op de prijs. Speelgoedwinkels lijken dan ook hetzelfde lot beschoren te zijn als videotheken, reisbureaus of cd-winkels, die ook vrijwel volledig uit het straatbeeld verdwenen zijn – de grote ketens niet meegerekend natuurlijk.