De stemming onder de Nederlandse consument bleef ook in mei positief. Net als in april waren er 1 procent meer optimisten dan pessimisten. Intussen blijkt dat ze in maart 0,9 procent meer uitgaven dan in dezelfde maand van 2015. De stijging is groter dan in februari.
Boven het gemiddelde van de voorbije 20 jaar
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) peilt elke maand naar de inschatting van de economische toestand door de consument. Er wordt zowel gevraagd naar zijn houding tegenover de voorbije twaalf maanden als tegenover het komende jaar. Verder wordt zijn koopbereidheid bevraagd. Daarbij wordt gekeken naar de evolutie van zijn persoonlijke financiële toestand in de voorbije en komende twaalf maanden en naar zijn aanvoelen of de tijd rijp is voor het doen van belangrijke aankopen. Telkens worden de positieve antwoorden afgezet tegenover de negatieve.
De peiling van mei leert dat er 1 procent meer optimisten dan pessimisten zijn. Daarmee blijft het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, waarin de pessimisten domineerden met 8 procent. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27 procent meer optimisten). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (44 procent meer pessimisten).
Hogere verwachting voor komende twaalf maanden
De consumenten waren in mei iets positiever tegenover het economische klimaat dan in april, vooral omdat ze rooskleuriger tegen de toekomst aankijken. De koopbereidheid bleef daarentegen hangen op -1.Consumenten oordelen in mei nagenoeg gelijk over hun financiële situatie en vinden de tijd even gunstig voor grote aankopen als in april.