In het vierde kwartaal van 2017 is de online voedingsverkoop volgens de Thuiswinkel Markt Monitor het sterkst gestegen. In de laatste drie maanden van het jaar groeide de omzet daar met de helft.
Online supermarkten
Ten opzichte van het vierde kwartaal van 2016 steeg de online omzet in de categorie Food/Nearfood met 52% en laat zo Health & Beauty (+46%) en Schoenen & Personal Lifestyle (+25%) achter zich. Telecom is met een daling van 2% het enige segment waar er geen sprake is van groei. De totale groei voor online bestedingen aan producten is in het vierde kwartaal 15%.
Thuiswinkel.org schrijft de groei binnen food toe aan de stijgende populariteit van de online supermarkten. Meer en meer consumenten kiezen er dan ook voor om hun dagelijkse boodschappen online te bestellen. De daling binnen telecom is mogelijk dan weer te wijten aan de verplichte BKR-registratie bij het afsluiten van telefoonabonnement met een toestel van 250 euro of meer inbegrepen.
De volledige Thuiswinkel Markt Monitor voor het vierde kwartaal en het volledige boekjaar 2017 wordt begin volgende maand gepubliceerd.