Ondanks hogere omzetten komen veel retailers financieel in de knel, omdat ze kampen met stijgende kosten en zware schulden. Kredietverzekeraar Allianz Trade waarschuwt voor een golf aan faillissementen.
“Zeer moeilijke periode”
“Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. In alle gevallen gaan ze er op achteruit”, zegt Johan Geeroms van Allianz Trade. De omzetstijgingen zijn immers puur te danken aan prijsverhogingen: de volumes dalen terwijl de kosten stijgen. Veel retailers hebben bovendien een grote schuldenlast en kunnen door de stijgende rente moeilijker aan hun verplichtingen voldoen.
Europees onderzoek van kredietverzekeraar Allianz Trade toont een paradoxaal beeld van de gezinsbestedingen: consumenten besparen op dagelijkse behoeften als voedsel, elektriciteit en benzine, maar geven tegelijk meer geld uit aan auto’s, apparaten, meubels, kleding en speelgoed. Alleen kan die groei van de bestedingen de zorgen in de retailsector niet wegnemen: “Integendeel. We voorzien een zeer moeilijke periode. De retail heeft genoeg andere zorgen. Kijk naar het tekort aan personeel, de stijgende lonen, de hogere energiekosten. Voor veel producten zijn die hogere kosten niet zomaar door te rekenen naar hogere prijzen.”
Mode, warenhuizen en e-commerce
Financieel komen retailers in de knel, aldus Geeroms. “Ze hebben het geld niet voor noodzakelijke investeringen, zoals digitalisering die van levensbelang is.” Hij wijst op grote retailers die recent in de problemen kwamen: Scotch & Soda, de Score Groep, fietsenfabrikant VanMoof, en begin dit jaar het faillissement van Makro in België.
“Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen (bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro) sterk gestegen. Vorig jaar waren dat 16 concerns met een totale omzet van meer dan 5 miljard en het gaat steeds harder. Alleen al in het eerste kwartaal van dit jaar 11 gevallen waarbij 2,4 miljard euro verloren ging. Juist die grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen.” Volgens Allianz Trade lopen modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten het grootste risico.