Hoe ziet de winkel van morgen eruit? Een nieuw onderzoek in opdracht van Westfield, één van de grootste eigenaars van winkelcentra wereldwijd, schetst de toekomst van fysieke retail in vijf sleuteltrends.
Radicaal anders
De onderzoekers hebben meer dan 13.000 experts en consumenten ondervraagd in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk – de twee markten waar Westfield actief is. Hun conclusie? Shoppers verwachten dat fysieke retailers verder gaan dan de transactie, en hen een rijkere ervaring aanbieden.
“Modewinkels van morgen zouden er radicaal anders kunnen uitzien”, meent Myf Ryan, Chief Marketing Officer, Westfield UK & Europe. Ze schetst het beeld van een modezaak, die shoppers uitnodigt op een vintage modebijeenkomst, hen financieel beloont voor het recycleren van oude kledij, hen met behulp van virtuele realiteit helpt bij het uitkiezen van een nieuwe outfit, en hen die outfit vervolgens uitleent voor een feestje tijdens het weekend.
Dit zijn de vijf retailtrends volgens Westfield:
1. Huren, niet kopen
Consumenten raken vertrouwd met de deeleconomie, met dank aan Uber en Airbnb. Nu verwachten ze dat ook retailers op de kar springen. Eén op vijf Britten zou producten willen huren van z’n favoriete winkel. Zeker voor millennials (46% van de 25- tot 34-jarigen) is huren de norm.
Daarbij denken ze vooral aan fitnesstoestellen (19%), auto’s (16%), consumentenelektronica (15%), fietsen (14%) en kledij (10%). Eén vijfde van de geïnteresseerde Britten zou 200 pond of meer per maand overhebben voor een ongelimiteerd kledingabonnement.
2. Winkel wordt klaslokaal
Shoppers zien de winkel niet alleen als een plaats waar ze nieuwe spullen kunnen kopen, maar ook als een leslokaal waar ze nieuwe vaardigheden kunnen aanleren en een sociaal netwerk uitbouwen.
Consumenten willen graag leren hoe ze producten kunnen gebruiken of herstellen. Ze zijn geïnteresseerd in gezondheids- of fitnesslessen, opleidingen creatief koken, expertsessies make-up of digitale bijscholing bijvoorbeeld.
3. Goede keuzes belonen
Er is een groeiende consumentenvraag naar getrouwheidsprogramma’s, die goede levenskeuzes belonen in plaats van enkel monetaire transacties. Shoppers willen graag beloond worden voor hun inspanningen op het vlak van recyclage, fysieke activiteit, familieleven, slaaphygiëne en liefdadigheid.
4. Virtuele hulp gevraagd
Het rapport voorspelt ook dat virtuele realiteit alomtegenwoordig zal worden de komende jaren. Shoppers verwachten dat VR-technologie hen helpt om de producten in de winkel dichter bij hun dagelijks leven te brengen.
Ze willen bijvoorbeeld graag VR-brillen gebruiken om te zien hoe producten in hun interieur zouden passen, of hoe ze zouden staan met nieuwe kledij.
5. Bespeel alle zintuigen
Met het toenemend belang van technologie stijgt ook de vraag naar buitengewone zintuiglijke ervaringen, die alle vijf de zintuigen tegelijk bespelen. Wetenschappers, architecten en designers moeten samenwerken om zulke uitzonderlijke omgevingen te creëren.
De mogelijkheid om producten te zien, te voelen en uit te proberen blijft dé grootste troef van de fysieke winkel.