De mate waarin consumenten behoefte voelen om terug te keren naar fysiek shoppen na de pandemie, hangt in grote mate samen met leeftijd. Dat blijkt uit een onderzoek van Forrester.
Heroriëntatie
Volgens het onderzoekbureau zit de consument nu in een soort bezinningsperiode, waarin hij de meerwaarde van fysieke winkels ten opzichte van online shoppen afweegt. Door de coronacrisis gingen consumenten noodgedwongen online winkelen, maar de meeste winkels zijn intussen weer geopend.
Liefst 40% van de ondervraagden geeft aan nu minder plezier te beleven aan fysiek winkelen en een derde voelt zelfs de behoefte niet meer om naar de winkel te trekken, ook niet wanneer de pandemie volledig voorbij is.
Toch betekent dit niet dat winkels massaal gemeden worden: 40% van de Amerikaanse consumenten wijzen op het gemak en de snelheid van fysiek winkelen. Bovendien is er een sociale component aan shoppen.
Gen Z
Meer dan geslacht of beschikbaar inkomen, bepaalt leeftijd de winkelvoorkeur, stelt het onderzoek verder. Zo zijn Generatie Z-consumenten het meest enthousiast om te shoppen met uitgebreide groepen vrienden en familie. De groep tot 25 jaar kan ook voor de grootste verandering zorgen binnen de fysieke retail.
Millennials zien dan weer geen noodzaak om terug te keren naar fysiek winkelen en zijn meer dan de gemiddelde consument geneigd om het zoveel mogelijk te vermijden.