Elke dag versturen de Chinese e-commerceplatformen Shein en Temu het equivalent van 88 volle Boeing 777-vrachtvliegtuigen naar de rest van de wereld. Dat doet de vrachttarieven meer dan verdubbelen, terwijl ook de milieu-impact enorm is.
9000 ton per dag
Pinduoduo, het moederbedrijf boven de Chinese koopjesapp Temu, zag vorig jaar de verkopen stijgen met wel 241%, terwijl mode-app Shein de winst wist te verdrievoudigen. Die fenomenale cijfers doen ook de vraag naar vrachtvervoer per vliegtuig exploderen, want de e-commercespelers brengen bestellingen langs de snelste weg naar de klant. Dat leidt stilaan tot capaciteitsproblemen.
Beide bedrijven sturen elke dag immers 9000 ton vracht de lucht in, wat overeenkomt met 88 volledig gevulde Boeing 777-vrachtvliegtuigen, meldt Forbes op basis van onderzoeksgegevens van Cargo Facts Consulting. Ter vergelijking: Apple zou “slechts” duizend ton producten per dag door de lucht vervoeren.
Stijgende tarieven
Fast-fashion chartert nu een derde van alle langeafstandsvrachtvliegtuigen ter wereld. Dat blijft niet zonder gevolgen: de prijzen voor vrachtvluchten vanuit China naar Westerse landen zijn sinds 2019 al verdubbeld en kenden in april van dit jaar opnieuw een stijging van 14%. Luchtvaartbedrijven kunnen niet snel genoeg opschalen: volgens experts zal de vraag op termijn dan ook groter worden dan het aanbod, zeker tijdens belangrijke koopjesperiodes.
Dat de honger van westerse consumenten naar spotgoedkoop Chinees aanbod ook een gigantische milieu-impact veroorzaakt, hoeft geen betoog. Beide e-commercespelers liggen om wel meer redenen onder vuur. Zo zouden veel producten niet voldoen aan de Europese normen, is er sprake van namaak en zijn er vragen over hoe de retailers omgaan met de persoonlijke data van hun klanten.