Verdubbeling in acht jaar tijd
Als alles mee zit wordt de mijlpaal nog voor Kerstmis bereikt, meldt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Dit betekent dat het betalen met pinnen in acht jaar is verdubbeld. In 2005 werd er in de Nederlandse supermarkten ‘nog maar’ vijfhonderd miljoen keer met de pinpas betaald.
Supermarkten stimuleren het pinnen al jaren met reclamecampagnes en door kassa’s in te voeren waar klanten alleen met de pinpas kunnen afrekenen. Ook de opmars van zelfscannen geeft het betalen met plastic een verdere duw in de rug. Minder contant geld betekent minder kosten voor de supermarkten, terwijl het de winkels ook minder aantrekkelijk maakt voor overvallers.
Zaterdag is het CBL een nieuwe reclamecampagne begonnen onder het motto ‘Keihard voor 1 miljard’. De reclames zijn onder meer op radio, televisie en in print te zien. Het grote voorbeeld is Marqt, vooralsnog de enige supermarktketen die helemaal geen contante betalingen accepteert.