Traditioneel assortiment
In week 51 en 52 zullen met name traditionele assortimentsgroepen, zoals wild, kerstbrood, ijsdesserts en banket (oliebollen) het goed doen. “Supermarkten brengen een groeiend aanbod semi-kant-en-klare en kant-en-klare wildproducten. Een dergelijk aanbod verlaagt de drempel tot aankoop, want wild blijft voor veel consumenten lastig te bereiden”, vertelt Joop Holla.
Afgelopen kerst ging bijna één op de vier huishoudens uit eten. Eén op de zes huishoudens dineerde vorig jaar met kerst bij familie of kennissen. Naar verwachting zal de trend van het buitenshuis eten tijdens de kerstdagen dit jaar doorzetten.
Laagdrempelige luxe is trend
”We zien dat het uit eten gaan zowel bij familie als in restaurants weer toeneemt. Het traditionele komt met kerst telkens naar voren”, constateert Holla: “het gourmetten blijft populair. Daarnaast zet de luxetrend door: Lidl besteedt steeds meer aandacht aan luxeproducten en brengt dat assortiment niet alleen rond kerst, maar de hele maand december onder de aandacht”.
Ook de belangstelling voor koken lijkt een trend: “Het is ‘in’ om, met wat hulp, zelf luxueus te koken. Daarbij blijven aspecten als verantwoorde voeding belangrijk voor de consument. Groenten krijgen meer aandacht als onderdeel van de maaltijd, dat zal ook met kerst een rol spelen.”
Kerstbomen en cadeautjes blijven
Een ruime meerderheid van 61% van de Nederlanders vindt winkelopening op eerste kerstdag een slechte zaak. “Vorig jaar deed nog geen 1% van de huishoudens inkopen op eerste kerstdag. Dit waren voornamelijk eenpersoonshuishoudens”, aldus Holla.
73% van de Nederlandse huishoudens zette vorig jaar overigens een kerstboom in huis. Bij 28% was dat een echte kerstboom, bij 47% ging het om een kunstkerstboom (2% van de Nederlandse gezinnen had zowel een echte als een kunstboom in huis).
Vorig jaar vierde ook 48% van de huishoudens Sinterklaas met cadeaus. Hier tegenover staat 36% van de huishoudens die Kerstmis met cadeaus heeft gevierd.