Consumentenbond en Schiphol spreken elkaar tegen
De Consumentenbond vergeleek daarvoor een boel prijzen van producten, die te vinden zijn bij de taxfree winkels, met de prijs waarvoor ze online te vinden zijn. Daaruit bleek dat de prijzen op Schiphol meestal een stuk hoger liggen. “Ondanks de zogenaamde laagsteprijsgaranties van See Buy Fly-winkels”, zegt Bart Combée van de Consumentenbond.
Zo kost een fles whisky van het merk Chivas Regal op Schiphol 41 euro, terwijl diezelfde fles online te vinden is voor 28,95 euro. De consument komt dus goedkoper uit als hij niet op Schiphol koopt, terwijl hij daar geen btw moet betalen.
Sinds 1999 kunnen reizigers binnen de EU niet meer taxfree winkelen. Sindsdien besloten alle winkeliers op Schiphol om de prijzen voor EU- en niet-EU-bestemmingen gelijk te trekken. Volgens de Consumentenbond steken ze daarbij heel wat geld in eigen zak.
“De meeste winkels steken het btw-voordeel van See Buy Fly voor vliegreizen buiten de Europese Unie echter in eigen zak. Behalve voor tabak zijn die prijzen gelijk aan wat passagiers binnen de EU betalen. Terwijl daar wel btw moet worden afgedragen.”
Bij Schiphol klinkt echter net het omgekeerde verhaal. “De winkeliers geven EU-reizigers hetzelfde btw-voordeel om verwarring aan de kassa te voorkomen. Concessiehouders en luchthaven nemen die kosten samen voor hun rekening”, zegt een woordvoerster van de luchthaven.