Taxfreeshops verkochten minder ondanks toename reizigers
Volgens de directie van de luchthaven wordt de teruggang van de gemiddelde besteding wordt vooral veroorzaakt door het lage consumentenvertrouwen, dat ervoor zou zorgen dat consumenten de hand op de knip houden. Zelfs de toename van het aantal passagiers dat vanaf Schiphol vertrok, of op de luchthaven een tussenlanding maakte, was onvoldoende om de dalende bestedingen te compenseren.
De daling komt evenwel vooral voor rekening van de bedrijven die de winkels op de luchthaven exploiteren. De cijfers van Schiphol wijzen immers uit dat de luchthaven zelf 139 miljoen euro overhield aan winkelhuur en concessies, drie miljoen euro meer dan een jaar eerder. Zo droegen de winkels bij aan de stijging van de winstgevendheid van Schiphol, die met 15 procent groeide naar 227 miljoen.
De omzet van de luchthaven kwam in totaal uit op 1,4 miljard euro, wat 2 procent meer is dan een jaar eerder. De winst vloeit voor een deel terug naar de aandeelhouders, landelijke, regionale en lokale overheden.