De beste manier voor een winkelier om een ontevreden klant vast te houden is het geven van een tegoedbon. Dat is beter dan een vervangend product of geld terug, omdat klanten boodschappen blijven doen bij de betreffende winkel.
Dat blijkt uit onderzoek van George Knox en Rutger van Oest van de Universiteit van Tilburg. Het slechtste dat winkels kunnen doen bij klachten is helemaal niets. Het is echter volgens hun studie ook niet nodig om een extraatje weg te geven. ‘Te weinig is niet goed, maar te veel is ook niet effectief’, stellen de onderzoekers. Zij baseren hun conclusies op onderzoek onder twintigduizend klanten van een Amerikaans bedrijf, maar de resultaten gelden volgens hun ook voor de Nederlandse markt.
Het is dramatisch vor een winkel als producten niet op voorraad zijn. Klanten die uitwijken naar een andere winkel komen meestal ook niet meer terug. Ook verkeerd geprijsde of niet goed werkende producten leveren flink klantenverlies op. Een tegoedbon is dan de beste manier om de klant toch aan de winkel te binden. Retailers doen er volgens het onderzoekersduo goed aan een database met klantenklachten aan te leggen om zo de eigen prestaties te verbeteren.