RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Temu
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Temu wil ook Amerikaanse en Europese verkopers op platform

icon
Algemeen26 januari, 2024

Temu stelt zijn marktplaats open voor Amerikaanse en Europese handelaars. De Chinese platformverkoper wordt zo een nog grotere bedreiging voor onlineretailers zoals Amazon en Bol.

Imago verbeteren?

Vanaf half maart laat Temu ook verkooppartners uit het Westen toe. Op dit moment bieden alleen (naar schatting meer dan 100.000) Chinese verkopers producten aan op het platform, vaak recht uit de fabriek en tegen erg lage prijzen. De marktplaats maakt vooral bij een jong publiek furore met goedkope hebbedingetjes, zoals shirts van vijf euro en headsets van tien euro. Zo werd het platform pijlsnel de meeste gedownloade retailapp in de Verenigde Staten en groeit het ook pijlsnel in Europa.

Uit een analyse van Barclays bleek dat budgetmodespelers zoals Boohoo en Asos op dit moment het meest zijn bedreigd, terwijl “generalisten” zoals Amazon nog relatief veilig zijn. Ook merken ontsnappen enigszins aan de druk, aangezien het platform een weinig kwalitatief imago heeft door de vele namaak. Dat kan echter snel veranderen als ook Westerse merken en verkopers zich bij Temu aansluiten.

Nu al erg dominant

Temu besteedt miljarden aan onlinemarketing en is vandaag al bijzonder dominant op de zoekmachines. Dat verklaart meteen waarom de Chinese nieuwkomer interessant kan zijn voor Amerikaanse en Europese bedrijven: wie traffiek wenst, is er aan het goeie adres. Ook de gespendeerde tijd ligt bij klanten hoog, aldus het Barclays-onderzoek.

Voor Temu is het dan weer een kans om het imago te verbeteren, met name door naast het goedkope Chinese aanbod ook merken aan te bieden. Bovendien wil de onlineretailer sneller gaan leveren: de verzending uit China duurt algauw een week of twee, langer dan westerse consumenten gewoon – en soms bereid – zijn te wachten. De Amerikaanse en Europese verkopers zullen rechtstreeks zelf, en dus sneller, leveren.

Samenwerken met westerse bedrijven kan mogelijk ook de politieke weerstand verzachten, die zeker in de Verenigde Staten sterk leeft. Amerikaanse wetgevers klagen de vele pakjes vanuit China aan (meer dan 30% van de pakketten die dagelijks de VS binnenkomen), aangezien die vaak ontsnappen aan importheffingen. Temu bevestigt het nieuws aan Seattle Times, maar zegt dat veel zakelijke details momenteel nog worden ingevuld.

Wil je meer weten over de nieuwe disruptors, zoals Temu?

Klik hier voor de interactieve e-cursus van RetailDetail Connect&Learn
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN