Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Wat brengt de toekomst van retaildesign? Voor onze RetailHunts ben ik constant op zoek naar straffe concepten, dus neem ik je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks met de tofste winkels, concepten of zaken.
1. Choosebase Shibuya, Tokio
Multimerkenwinkels zijn helemaal terug. Nu er meer online wordt gewinkeld, wint een nieuwe winkelervaring – OMO genaamd – aan populariteit. OMO staat voor “Online-Merge-Offline” en is een winkelervaring die online en offline systemen met elkaar verbindt, zodat klanten naadloos kunnen winkelen.
Deze vorm van winkelen neemt zeker in Japan toe en lijkt vooral aan te slaan in de buurt Shibuya, die de laatste jaren drastisch is veranderd. Choosebase Shibuya is een nieuwe winkel van het grote warenhuis SEIBU en is in september 2021 geopend in het gebied tussen Loft en MUJI. Dit is het eerste OMO-warenhuis van SEIBU en het moderne, eigentijdse design spreekt vooral jongeren aan.
2. THAT Concept Store, Dubai
THAT Store in Dubai rekent niet in omzet, maar in dromen en verwondering per vierkante meter. Elke week wordt de winkel aangepast. Creativiteit, nicheproducten en jonge opkomende merken: het zijn dingen die vaak ontbreken in een ‘mall’, omdat ze volgens de traditionele prestatiemetingen niet genoeg opbrengen. Om toch een avantgardeblikvanger te garanderen, opende Mall of the Emirates-uitbater Majid Al Futtaim< zelf een indrukwekkende conceptwinkel van 4500 m² met twee verdiepingen.
De conceptwinkel brengt 250 regionale en internationale merken, van interieuraccessoires tot exclusieve juwelen, naar de winkelvloer. Make-up en kleding kunnen met slimme spiegels gepast worden, een dj zet de toon. Toch zijn de elf diensten nog het meest opvallend: een fitness, een nagelstudio (Nail THAT) en een kunstgalerie. De eigen THAT-app bezorgt Majid Al Futtaim ook de ‘missing datalink’: de beheerder van het winkelcentrum heeft zelf inzicht in zijn consumenten, kan hun doen en laten volgen en krijgt rechtstreekse verkoopcijfers.
3. Ziving Ortodencia, Valencia
Wie zegt dat naar de tandarts gaan niet leuk kan zijn? Ook van de dienstensector kunnen retailers heel wat leren. Zo creëert Ziving in Valencia “een magische wereld van orthodontie”, helemaal op maat van kinderen. In het kindertandheelkundig centrum kunnen ze een uniek avontuur beleven dat ze zich blijven herinneren, en niet in de traumatische zin. Bij Ziving Valencia zijn er raketten die opstijgen, workshops en speelhoeken voor groot en klein. Ook ouders kunnen er trouwens terecht voor een controle of een behandeling, terwijl de kinderen zich astronaut of prinses wanen.
4. Beba, Berlijn
Lokaler geproduceerd en met een kortere keten dan bij Beba in Berlijn kan niet. Geïnspireerd door eeuwenoude Joodse gerechten van over de hele wereld serveert het restaurant met traiteur- en cateringdienst gedurfde smaken met huisgemaakte jams, siropen, ingemaakte groenten en chutneys. De bladgroenten en kruiden zijn dan weer van “eigen kweek”, en dat mag je heel letterlijk nemen.
In samenwerking met Infarm heeft Beba een verticale mini-boerderij in haar restaurant. Tegen de wanden, in het vroegere museum Martin-Gropius-Bau, groeien de kroppen sla en spinazie voor je neus in kweekkassen. Ze gaan recht van de kas naar je bord, gegarandeerd koosjer.
5. UGG Feel Ho(u)se, Seoul
Een winkel die tegelijk virtueel en fysiek is? Het kan, zo bewees UGG met zijn pop-upwinkel in Seongsu-dong, een modecentrum dat populair is bij jongeren in het oosten van Seoul. Vorig jaar bracht UGG op het Koreaanse metaversum- en chatplatform Zepeto een heuse virtuele collectie uit: gebruikers kunnen zich (of toch hun avatars) nu ook online kleden met de wollige laarzen of fleecetruien van het Australische merk.
Om dat te vieren, en tegelijk te tonen dat UGG meer heeft dan alleen schoenen, lanceerde het label pop-upwinkels op vier verschillende locaties: in New York, in Chengdu, in Seoul en op Zepeto zelf. Het concept, genaamd “Feel House” of “Feel Hose” in Azië, wilde een “multisensoriële gemeenschapsruimte” bieden, waar je zowel echt als virtueel kleren kon passen en natuurlijk heel veel socialemediakiekjes kon maken.
Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.