Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Voor onze RetailHunts ben ik constant op zoek naar straffe concepten, dus neem ik je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks. Deze week: Tokio, moestuinen en de metaverse.
1. Sephoria, online
Van offline naar online naar… de metaverse. De fysieke jaarlijkse pop-upevents van beautyretailer Sephora bestaan sinds de pandemie ook virtueel. Sephoria: Virtual House of Beauty wordt gehouden in een 3D-omgeving in de vorm van een interactief huis met meerdere kamers. Bezoekers kunnen onder andere een Home Theater waar masterclasses worden gestreamd, een Family Room voor rondetafelgesprekken en een Backyard voor borrels en feestjes vrij verkennen.
Het gratis evenement vindt jaarlijks plaats in september. Deelnemers hoeven zich enkel vooraf te registreren om toegang te krijgen tot live en vooraf opgenomen content van merken, influencers en verrassingsgasten. Deelnemers kunnen er ook een exclusieve Experience Kit kopen, met echte, fysieke producten. Deborah Yeh, Chief Marketing Officer bij Sephora, wil klanten zo een unieke, innovatieve en inclusievere beautyervaring bieden.
2. Extracoop, Bologna
Overal hebben de grote hypermarkten het moeilijk, mede door de snelgroeiende onlineverkoop. In een poging om het formaat nieuw leven in te blazen, ontwikkelde het Italiaanse Coop Alleanza een origineel concept: Extracoop. Het concept, dat zich baseert op de shop-in-shops in warenhuizen, is te vinden in drie van zijn grootste Hypercoop-hypermarkten in Bologna, Modena en Ravenna (9 500 tot 12 000 m²).
De retailer hertekent het klassieke model van een hypermarkt grondig, aangezien alle voeding zich in het centrale deel van de winkel bevindt en de non-food aan de rand van de hypermarkt. Rondom zijn ook allerhande aparte winkels, waaronder ook eigen boetiekjes. In die gespecialiseerde boetieks kunnen verkoopmedewerkers echt met de klant bezig zijn. Als ze bijvoorbeeld een bril verkocht hebben, gaat de klant via de achterdeur de hypermarkt binnen en rekent die gewoon aan de kassa’s af.
3. Prinzessinnengarten, Berlijn
De stadstuin Prinzessinnengarten in de Berlijnse wijk Kreuzberg teelt op een oppervlakte van zowat 6.000 vierkante meter vergeten groenten en kruiden maar ook bloemen. Bijenkasten met een populatie van zowat 10.000 bijen staan in voor het bevruchten van de planten.
Bezoekers kunnen er ook gerechten eten op basis van de oogst. In 2020 splitste het initiatief zich op en opende een nieuwe, 7,5 hectare grote gemeenschapstuin met de naam Prinzessinnengarten Kollektiv in de wijk Neukölln.
4. @Cosme, Tokio
Het online beautyplatform @Cosme opende in 2020 zijn eerste flagshipstore. En wat voor één: de winkel tegenover JR Harajuku Station in Tokio is 1.300 vierkante meter en drie verdiepingen groot. Het aanbod: zo’n 20.000 artikelen van ongeveer 600 merken. Net als de website is de flagshipstore informatie- en datagericht: producten worden er niet per merk of stijl uitgestald, maar gerangschikt op populariteit. In de webshop worden klanten immers aangemoedigd om scores en commentaar te geven, terwijl medewerkers echte ambassadeurs zijn die bloggen en vloggen over hun favoriete trends en producten.
De flagshipstore biedt als extra beleving twee Tester Bars, waar bezoekers zich gratis kunnen schminken, en over elk product kunnen klanten op tablets meer info vinden in meerdere talen. Je kan de winkel ook virtueel bezoeken via de app. Wie de app heeft, mag trouwens ook naar de exclusieve lounge op de derde verdieping, met maquillageruimte en zuurstofboxen. Oh ja, alleen al voor een bezoek aan de winkel krijgen klanten loyaltypunten ter waarde van 5 yen. Niet verwonderlijk nam Amazon een belang van 36% in het moederbedrijf van de cosmeticaretailer.
5. Gentle Monster, Seoul
Een winkel is als een kerk voor een merk. Nergens is dat minder waar dan bij het exclusieve brillenmerk Gentle Monster, dat furore maakt bij zowel Hollywood- als Koreaanse popsterren. Het designerlabel heeft zes mensen in dienst om de futuristische zonnebrillen te ontwerpen, maar gebruikt liefst zestig mensen om van elke winkel een visueel hoogstandje te maken. De flagshipstores van het merk zijn eerder hedendaagse kunstmusea dan winkels, bevolkt door video-installaties, zespotige robots, opgezette ezels en levensgrote poppen die recht uit een sciencefictionfilm komen.
Gentle Monster noemt de strategie ‘future retail’, waar ervaring, emoties en creativiteit centraal staan. Retail is soms zelfs ver te zoeken. In het stadsdeel Hong Dae in Seoul presenteert het merk zo ‘Sacrifice’, “een heilig verhaal over goden en rituelen”. “Wees getuige van de geboorteplaats van het ‘Oog van god’ en ervaar het offerritueel aan de goden”, zegt de website over de flagshipstore.
Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.