RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen retaildesignRetailHunt
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[The Captain’s Talk] Mooiste retailconcepten ter wereld, deel 3

icon
Algemeen19 juli, 2023
  • Flax & Kale Corner Intelligent Shop
  • Flax & Kale restaurant
  • The Giving Moment
  • Heyshop
  • Heyshop
  • Reclothing Bank
  • Ikea DM Helsingborg
  • Ikea DM Helsingborg

Waar vind je ’s werelds meest inspirerende winkels en retailconcepten? Voor de RetailHunts is RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck constant op zoek naar straffe concepten, dus neemt hij je graag mee rond de wereld in een mini-zomerreeks. Deze week: flexitarische health food, altruïstische streetwear en OMO.

1. Flax & Kale, Barcelona

De flexitarische restaurantketen Flax & Kale zet gezondheid en duurzaamheid voorop, zonder op smaak of ’trendgehalte’ in te boeten. Met vier restaurants in Barcelona, één in Madrid, een webshop en een winkel gaat de formule er prat op de eerste Spaanse restaurantketen te zijn met B-Corp duurzaamheidscertificering. “Tegenwoordig bestaat er nauwelijks nog twijfel over de correlatie tussen goede voeding en een sterke, ziektevrije gezondheid. Het is onze passie om je beter te voeden, zodat je gelukkiger kan zijn en langer kan leven met een optimale gezondheid”, zegt oprichtster en vegetarische chef Teresa Carles Borràs.

In 2017 ging Flax & Kale ook een unieke samenwerking aan met H&M: in de winkel van Passeig de Gràcia opende ‘Flax & Kale à porter’, een kleine corner waar klanten afhaalgerechten en drankjes konden kopen. Ondertussen is die alweer gesloten, maar heeft Flax & Kale in zijn Tallers-restaurant wel een eigen “intelligent corner shop”. In de contact- en kassaloze winkel kunnen bezoekers producten van de keten en van bijpassende merken kopen. Slimme camera’s registreren er de bewegingen en wat mensen meenemen. Zo zijn onder andere de eigen kombucha’s te koop.

2. The Giving Moment, Dubai

Een merk gedreven door waarden, dat is The Giving Moment. Het jonge streetwearlabel zag het daglicht in 2020, nadat oprichter Dominic Nowell-Barnes zich in de Verenigde Arabische Emiraten vestigde en de impact van de mode-industrie bestudeerde. Zijn ambitie: de manier waarop mode wordt geconsumeerd te veranderen naar een bewust consumentisme.

Hij wil een nieuw model creëren waarin duurzaamheid er ook voor de jeugd is en een disruptief merk bouwen dat betekenisvolle mode brengt. Elke aankoop moet impact hebben, en dat neemt The Giving Moment letterlijk: per verkocht product gaat ongeveer vier euro naar een goed doel. Afgelopen januari had het merk al vier miljoen aan donaties gehaald. Het label is inmiddels wereldwijd online te koop en heeft een opvallende winkel in de Mall of the Emirates in Dubai, binnen het pand van THAT Concept Store.

3. Heyshop, Shanghai

In de eerste winkel van Heyshop in Shanghai bevonden de paskamers zich al midden in de ruimte, maar in de tweede winkel zijn sommige zo groot dat je er gemakkelijk een middag kunt doorbrengen met een hele groep vrienden. Een slim idee, want de paskamer is de sleutel tot offline retail en beleving.

Als Chinese pionier op het gebied van co-retail begon Heyshop als een onlineplatform voor kleine creatieve merken, maar merkte dat er behoefte was aan een fysieke component om retours te beperken. Vandaag zijn de winkels van Heyshop sociale hotspots, die ook een koffiebar en een studio voor livestreaming hebben. Merken betalen een maandelijkse vergoeding om hun producten er te tonen, naast een commissie. Toch houdt Heyshop de touwtjes strak in handen: als een product niet populair blijkt, kan het een dag later uit de schappen zijn.

Waarom laten merken dit gebeuren? De strikte curatie is juist de kracht van het concept. Consumenten moeten regelmatig terugkomen en ze kunnen erop vertrouwen dat ze altijd de nieuwste en hipste producten te zien krijgen. Tegelijk krijgen merken toegang tot een uiterst gedetailleerd real-time datadashboard. Heyshop is zo niet langer een winkel, maar eerder het ultieme voorbeeld van online-met-offline (OMO) integratie.

4. Reclothing Bank, Shanghai

Zhang Na is al decennialang een Chinese pionier in duurzame mode. Met haar merk Reclothing Bank ontwerpt ze modieuze en duurzame items door gebruik te maken van oude stoffen en afgedankte kleding. Ze ontwikkelt ook zelf stoffen en schakelt geregeld – van de productie tot catwalkmodellen – mensen in met een afstand tot de arbeidsmarkt. Op die manier staat Reclothing Bank voor een uniek gesloten kringloopsysteem van recycling, regeneratie, verkoop en maatschappelijk welzijn.

Begin 2023 opende het merk een winkel in The Inlet in Shanghai, om het label dat al cultstatus had bereikt in de Chinese modewereld naar een groter publiek te brengen. De kleren zijn niet goedkoop, maar dat is bewust: reden te meer om ze te koesteren en te houden, vindt Zhang Na. De ontwerpster werkt overigens ook samen met onder andere Starbucks, Nike en Kiehl’s.

5. Ikea DM, Helsingborg

https://www.youtube.com/watch?v=T22HuxH-thI

De DM staat voor Do More en is een nieuw concept van Ikea-retailholding Ingka Group om contact te maken met lokale gemeenschappen. De woonwinkelketen zoekt alle mogelijke manieren om nieuw talent op te sporen en aan te trekken, ook bij mensen die het bedrijf anders moeilijk bereikt. Tijdens H22 City Expo, een festival waarin de retailer vijf weken lang de toekomst exploreerde, lanceerde Ikea daarom een urbanfarm-project met sociale insteek.

In Drottninghög, een sociaal achtergesteld gebied in het noordoosten van Helsingborg, heeft het bedrijf een multifunctionele marktplaats opgezet met pop-upwinkels, markten, een stadsboerderij, een foodcourt, evenementen, schoolactiviteiten en een plek om elkaar te ontmoeten. Ikea gebruikte DM als springplank voor werkgelegenheid, mensen te rekruteren en zelfstandig ondernemerschap te bevorderen. De stadsboerderij en markt bestaan vandaag nog steeds en het project hielp 53 mensen aan een vaste baan.

Wil je zelf de meest inspirerende winkelconcepten ontdekken? Onze RetailHunts zijn de brandstof voor het vernieuwen van je eigen plannen en business. Zo gaan we in oktober met drie verschillende groepen naar Seoul, “capital of cool” van Azië en de bruisende hoofdstad van Zuid-Korea.

Reserveer nog snel je plaats voor de RetailHunt Seoul 2023
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?

    CD&V pleit ervoor dat klanten in handelszaken geld kunnen afhalen. Kamerlid Leentje Grillaert wil handelaars stimuleren om een ‘cashback’-dienst aan te bieden, waarbij klanten extra betalen met hun kaart en cash terugkrijgen.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    Amazon versnelt bezorging op dezelfde dag in Europa met AI

    Op twintig nieuwe locaties in Europa gaat Amazon het komende jaar bezorging op dezelfde dag lanceren. Klanten kunnen bovendien steeds later bestellen: de retailer zet AI in om aankoopgedrag te voorspellen en voorraden te optimaliseren.

  • icon
    Algemeen7 mei, 2025
    “Over vijf jaar is Wibra dubbel zo groot”

    Wibra-topman Bas Duijsens ziet steeds minder “discountschaamte” en neemt nu zelfs Parijs in het vizier. Om de ambities waar te maken, gaat de retailer volgend jaar mogelijk op zoek naar externe financiering.

Evenementen
  • 8
    mei
    RETAILDETAIL CONGRESS 2025 – FASHION & LIFESTYLE EDITION
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen11 april, 2025
    Wordt Europa straks overspoeld met Chinese Amazon-vluchtelingen?
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Wonen14 april, 2025
    Lange wachtrijen bij uitverkoop Casa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN