Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de ‘boom’ in e-commerce.
Steeds meer branches
“Bij bpost zien we duidelijk dat de parcelmarkt enorm toeneemt en dat de groei (+/-20%) gestaag blijft doorgaan. We zitten nog maar in de beginfase. Eerst werden online vooral standaardproducten gekocht: mode, schoenen en consumentenelectronica hadden de meeste penetratie, en spelers als Zalando en Coolblue voerden de boventoon. Daarnaast komen andere industrieën op, zoals doe-het-zelf, meubelen, cosmetica, pharma online… Bij ons zie je het nog niet veel, maar in het buitenland is ook de categorie voeding opgang aan het maken.”
“Bij de aanbieders zag je eerst vooral pure players als Amazon, Bol.com, Zalando en Coolblue doorbreken, maar tegenwoordig laten de klassieke retailers ook van zich horen. Hun moment lijkt nu gekomen om zichzelf heruit te vinden. Echt àlles wordt online te koop aangeboden en merken als Nike, Apple, Adidas, Zara, H&M en L’Oréal vinden hun weg rechtstreeks naar de consument. De conventionele retail krijgt langs alle kanten concurrentie en het actorenpanorama breidt enorm uit in de breedte.”
Betere dienstverlening
“De eindklant die online shopt, was eerst gericht op wat hij enkel offline niet of moeilijk kon vinden, of op wat online goedkoper was. In een derde fase gaan mensen online kopen vanuit gemaksoverwegingen, want de prijzen online en offline verschillen gaandeweg minder van elkaar. Vooral dat luik groeit snel, want na de early adopters is potentieel iedereen vandaag online shopper. De dienstverlening verbetert dan ook in een razend tempo, zoals bijvoorbeeld versnelde en versoepelde check-outprocedures.”
“In het orderproces zit er eveneens een revolutie aan te komen. De shopper zit niet meer achter zijn pc, maar bestelt continu van overal via zijn mobiele toestellen, en stemassistentie kan het gebruik nog gaan versterken. In een geconnecteerde wereld weten toestellen zelf wanneer ze dingen zoals patronen voor je printer automatisch moeten bestellen. Kortom, het leverproces moet in looppas mee evolueren door vlotte keuzemogelijkheden aan te bieden voor levering en ophaling, met netwerken van ophaalpunten en brede uurroosters.”
“Op welke plaats wil je de bestelling laten leveren? Thuis, op kantoor, bij de buren, op een veilige plek…? Wil je ’s avonds laat kunnen bestellen en de volgende morgen de levering al ontvangen? Zelfs de vraag naar same day delivery zal toenemen naarmate e-commerce verder boomt. Naast B2C springt ook B2B op de trend, met nog meer just in time delivery van kleine volumes. Amazon en Bol.com schakelen qua businessmodel over op formules voor leden met gratis levering en andere getrouwheidsvoordelen.”
Marketing 2.0
“Als dat het retaillandschap is dat er zit aan te komen – en daar bestaat geen enkele twijfel over – dan moeten bedrijven op het vlak van marketing ook mee evolueren om de boot niet te missen. Als digitale assistenten op basis van stemassistentie en sensoren gaan bepalen wat wanneer (automatisch) wordt besteld, en virtual en augmented reality gaan helpen bepalen hoe je producten draagt (kleding) of in je interieur inpast (meubelen, decoratie), dan zal ook marketing als discipline er compleet anders moeten gaan uitzien.”
Hoe zorg je er in de geschetste context voor dat je klanten blijft aantrekken, dat de basket value verhoogt en dat de aankoopfrequentie stijgt? Daar wil Thierry Moubax het op 26 april op het RetailDetail Congres meer in detail over gaan hebben. Wij zijn alvast benieuwd! Schrijf je hier in voor het event, het zijn stilaan de laatste tickets!