85.000 pakketjes achterstand
Gisteren had PostNL al een achterstand van 50.000 pakketten opgelopen, maar momenteel is die al uitgegroeid tot maar liefst 85.000 onbezorgde pakketten. Het begon allemaal dinsdag, toen de chauffeurs van het distributiecentrum in Amsterdam besloten om het werk neer te leggen. Momenteel wordt er ook al gestaakt in de centra van Utrecht, Wateringen, Katwijk en Zaandam.
Het grootste deel van de pakketten moeten bezorgd worden door zelfstandige chauffeurs, die zo’n viervijfde van de PostNL-chauffeurs uitmaken. Zij zijn echter bang dat de nieuwe tarieven die PostNL wil invoeren, zullen leiden tot langere werkdagen en minder inkomsten.
FNV Bondgenoten onderhandelt
Dinsdag ging PostNL al het gesprek aan met een delegatie van de stakers, maar dat draaide toen op niets uit. Vandaag wordt er gesproken met de vakbond FNV Bondgenoten, die zich heeft opgeworpen als onderhandelaar voor de stakende chauffeurs.
PostNL doet momenteel beroep op meer eigen personeel om zo veel mogelijk pakketjes te bezorgen, maar als er niet snel een oplossing wordt gevonden zou het aantal onbezorgde bestellingen in de distributiecentra alleen maar zal verder toenemen.
‘Geen probleem voor meeste pakjes’
(update) Sectorvereniging Thuiswinkel.org ziet voorlopig echter geen reden tot (grote) ongerustheid voor de Nederlandse e-commercesector. De organisatie hoorde van haar leden immers dat veruit de meeste pakketjes wél konden worden afgeleverd, omdat ze met de gewone post meekonden.
Het probleem situeert zich immers bij de ‘belpakjes’, pakketten waarvoor bij levering aangebeld moet worden. En zelfs van die categorie ondervond slechts 4% van de pakketten hinder, ontdekte Thuiswinkel.org. Toch vreest de vereniging dat consumenten hun bestelling gaan uitstellen, waardoor de totale kost toch flink kan oplopen.
De organisatie roept PostNL dan ook op om gauw een oplossing voor het conflict te vinden, want “Dit moet natuurlijk niet te lang duren. Consumenten willen graag snel en tijdig bediend worden en webwinkels moeten er op kunnen vertrouwen dat hun bestelde pakketjes op tijd aankomen”, aldus directeur Wijnand Jongen.
(Update door: Maarten Reul)