Ook in retail zijn heel wat sterke vrouwen actief. Voor Internationale Vrouwendag zetten we tien inspirerende vrouwelijke CEO’s in de Benelux in de kijker – een greep uit de vele leading ladies. Enkelen onder hen bestijgen straks ook het podium van het RetailDetail Congress, dat dit jaar 100% vrouwelijk is.
Giane Van Landuyt (CASA International)
Al sinds eind 2016 staat Giane Van Landuyt aan het roer van CASA, de interieurketen die toen nog eigendom van Blokker was. Als voormalig financieel directeur van Heijmans in België en van doe-het-zelfketen Hubo ging ze meteen de pittige uitdaging aan CASA uit de rode cijfers te halen. Van Landuyt verhuisde de activiteiten naar een centraal magazijn in Olen, voerde een herstructurering door en loodste de decoratieformule het tijdperk van de e-commerce binnen. Deze week nog kondigde Van Landuyt aan zowel de catalogus als de klantenkaarten te digitaliseren. Op het RetailDetail Congress op 20 april vertelt ze hoe ze CASA weer op de kaart zet.
Marit van Egmond (Albert Heijn)
In 2019 nam Marit van Egmond de fakkel over van Wouter Kolk als CEO van Albert Heijn. Gepokt en gemazeld bij moederbedrijf Ahold Delhaize doorzwom Van Egmond al heel wat watertjes. Niet het minst bij AH, waar ze algauw geconfronteerd werd met de coronapandemie en het razendsnel veranderende retaillandschap. Toch richt de topvrouw de blik resoluut op de toekomst, met bijzondere aandacht voor gezonde en duurzame voeding, nieuwe inkomstenbronnen en future-proof manieren van winkelen.
Lise Conix (Torfs)
Als jongste ‘captain of retail’, nam Lise Conix op 1 januari officieel de fakkel over van oom Wouter Torfs. Met de voormalige marketingmanager van de schoenenketen is nu de nieuwe generatie aan zet, klaar om van Schoenen Torfs behalve een “Great Place to Work” ook een “Great Place to Shop” te maken. De nieuwe topvrouw van “de grootste multimerkenketen van het land” gaat voor standvastige groei, zowel online als in winkelbeleving.
Jules, Kay & Clio Hendrickx (Les Soeurs)
Niet één, maar drie vrouwen aan de top bij Les Soeurs: in 2011 startten de drie Limburgse zussen en fashionista’s hun eigen label, met zelfgemaakte accessoires, eigen conceptwinkels en een eigen kledinglijn. Eén boetiek in Hasselt groeide uit tot een keten met acht winkels over heel Vlaanderen. Eind vorig jaar kwam daar nog een ‘zusterformule’ bij, letterlijk voor de volgende generatie: Les Soeurs Mini met kleren, accessoires en decoratie voor kinderen tot tien jaar. Hoe de zussen van hun liefde voor mode en sociale media een bloeiende retailketen konden maken? Ze geven een unieke inkijk op het RetailDetail Congress op 20 april.
Hajir Hajji (Action)
Van rekkenvuller tot CEO: dat is het mediagenieke verhaal van Hajir Hajji bij non-fooddiscounter Action. 24 jaar geleden ging de topvrouw aan de slag bij Action als winkelmedewerker, om in 2011 door te stoten tot de directierangen. Vooraleer ze in 2021 Sander van der Laan opvolgde als CEO, was Hajji drie jaar lang commercieel directeur. Sindsdien rondde de keten de kaap van de 2000 winkels en tekende Action in 2022 een indrukwekkende groei van 30% op. De nieuwe CEO richt de blik nu steeds meer op Centraal-Europa, op lokale buurtwinkels en op click&collect.
Elise Vanaudenhove (Bristol)
Wat je zelf doet, doe je meestal beter. Zo moet ook Elise Vanaudenhove hebben gedacht toen ze in 2019 de leiding over het familiebedrijf Euro Shoe Group naar zich toetrok. Annick Van Overstraeten werd toen overigens voorzitter van de raad van bestuur, maar over haar zo meteen meer. Vanaudenhove brak meteen met het verleden en ging voor verandering op alle niveaus: minder discountimago, meer duurzaamheid en meer beleving. Toch werden het harde tijden voor de keten, die niet gespaard bleef door de coronacrisis. Na vier verlieslatende jaren hoopte Bristol in 2022 opnieuw winst te maken, aldus Vanaudenhove. Op de cijfers over het boekjaar is het evenwel nog wachten.
Giny Boer (C&A)
Sinds midden 2020 zwaaien twee vrouwen bij C&A de plak: topvrouw Giny Boer verving toen Edward Brenninkmeijer als CEO, terwijl Adidas-oudgediende Birgit Kretschmer financieel verantwoordelijke werd. Boer was eerder bijna een kwarteeuw actief bij Ikea, onder andere als regiomanager voor Zuid- en Oost-Europa. Onmiddellijk kwamen de grote thema’s dan ook bovenaan de agenda te staan: reorganiseren, verduurzamen en e-commerce. Tegen 2026 moet de helft van de omzet uit e-commerce komen. Ze zet daarvoor de grove middelen in: heel wat verouderde vestigingen sluiten overal in Europa de deuren, terwijl banen en maatpakkenafdeling Canda International werden geschrapt. Op termijn streeft Boer naar een circulaire economie.
Annick Van Overstraeten (Le Pain Quotidien)
Wie in België foodservice zegt, zegt Annick Van Overstraeten. Na Leonidas en Quick, stond Van Overstraeten tien jaar lang aan het hoofd van Lunch Garden. Ze transformeerde de verouderde keten onder het motto “Fix the basics”, wat uiteindelijk een vijfde meer omzet opleverde. Na onvrede over reorganisatieplannen van de aandeelhouders naar aanleiding van de coronacrisis scheidden hun wegen in 2020. Lunch Garden heeft niettemin ook vandaag een vrouw aan het hoofd met Ann Biebuyck, terwijl Annick van Overstraeten een nieuwe thuis vond bij Le Pain Quotidien. Na de doorstart van die bakkerijketen stroomlijnt ze nu de activiteiten, breidt ze uit via franchising en probeert ze de huidige storm te trotseren.
Caroline Van Marcke (Van Marcke)
De prijs voor langst zittende vrouwelijke CEO? Die gaat ongetwijfeld naar Caroline Van Marcke, die al dertig jaar het familiale sanitairbedrijf leidt. Al betekent dat lang niet dat de topvrouw op haar lauweren rust. Integendeel, na een moeizame e-commercetransformatie en de bouw van een hypermodern distributiecentrum in Kortrijk – dat meerdere jaren in beslag nam – stort Van Marcke zich nu op de Franse markt. De specialist in sanitair en verwarming wil een top vijf-positie in het land, de concurrentie aangaand met doe-het-zelfreuzen als Bricorama, Leroy Merlin en Castorama. In de komende vijf jaar moeten dan ook nog 35 winkels openen. Komt na “de hel” dan nu de hemel?
Saskia Egas Reparaz & Carla Velghe (Hema)
Toen Jumbo-eigenaarsfamilie Van Eerd en Parcom in 2021 het noodlijdende Hema overnamen, kaapten ze Saskia Egas Reparaz meteen weg bij concurrent Etos. Inmiddels laat de topvrouw al twee jaar een nieuwe wind waaien bij het Nederlandse icoon. Zeg gerust een wervelwind, die meteen een aantal stevige knopen moest doorhakken. Focussen op de basis betekent snoeien waar nodig, van het assortiment over het personeel tot de buitenlandse expansie.
In een aantal van die belangrijke kernlanden houdt Carla Velghe, Country Director Be-Lux-At-De, al zes jaar lang het fort recht. Voorheen was ze al te vinden bij Di en Free Record Shop, dus de Benelux-retailmarkt heeft zeker geen geheimen meer voor dit vrouwelijke powerduo. Wat nog allemaal te verwachten van Hema? Dat onthult Velghe op het RetailDetail Congress, dit keer in de Blikfabriek.
Ook benieuwd naar de #girlbosses op het RetailDetail Congress op 20 april?