Stijging op alle markten
De Amerikaanse speelgoedfabrikant heeft 2014 afgerond met een omzet van 4,3 miljard dollar, omgerekend zo’n 3,8 miljard euro: goed voor een stijging met 5% tegenover het jaar voordien en zelfs met 7% bij gelijke wisselkoers. Vooral buiten de Verenigde Staten scoort Hasbro sterk, met name in het segment van het ‘jongensspeelgoed’ met toppers als Transformers (foto), Star Wars, The Avengers en Jurassic Park.
In vergelijking met 2013 steeg de nettowinst liefst 45% om af te klokken op 415,9 miljoen dollar. Die prima resultaten staan in schril contrast met die van grote concurrent Mattel, die al een tijdje de verkoop van Barbie en Fisher-Price ziet dalen en onlangs zijn CEO wandelen stuurde.
Anders dan Mattel kan Hasbro volop profiteren van successen als Transformers en films gebaseerd op de populaire Marvel Comics (Spider-Man e.a.). Met nieuwe sequels van Star Wars, The Avengers en Jurassic Park in aantocht, is de kans zeer reëel dat Hasbro de kloof met Mattel alleen maar zal verkleinen, ook al omdat Hasbro de licentie voor de Disney-prinsessenpoppen (inclusief het waanzinnig populaire Frozen) vanaf 2016 heeft weggekaapt voor de neus van datzelfde Mattel.