“Niemand weet wat er speelt. Het bedrijf houdt de kaken stijf op elkaar”, zegt bijzonder hoogleraar boekhandels aan de Universiteit van Amsterdam Jaap Boter in dagblad Trouw over de mogelijke reddingsplannen. Volgens hem zijn de problemen een logisch gevolg van het bedrijfsplan. “Bij een Ako of een Bruna, met alleen bestsellers, rendeert iedere meter boekenplank. Met een groot assortiment is er maar een klein stukje boekenplank dat goed loopt, de rest is in feite heel duur behang. Voor al die slecht renderende boeken is wel veel personeel nodig, dat bovendien ook nog hoog opgeleid moet zijn en dus relatief duur is, omdat de klant service verwacht.”
Toch gelooft de bijzonder hoogleraar wel dat de formule levensvatbaar is, mits scherper management: “Probleem bij Selexyz was dat het moeite kostte om de bedrijfsvoering te centraliseren. Selexyz had te maken met al lang bestaande boekhandels, die voeg je niet makkelijk samen.” Onder Selexyz vallen befaamde retailnamen als Donner en Scheltema.