De Nederlandse winkelvastgoedinvesteerder Vastned heeft de transformatie van zijn portefeuille afgerond. De nadruk ligt nu meer dan ooit op toplocaties in de betere Europese winkelsteden.
Klanten met klinkende namen
“In 2018 hebben wij verdere stappen gezet in de uitvoering van onze strategie”, zegt CEO Taco de Groot: “De transformatie van de portefeuille is afgerond en deze bestaat nu voor 82% uit high street winkelvastgoed in grotere Europese steden.” Ter vergelijking: bij het begin van dit decennium was dat nog maar 27%. De transformatie werpt vruchten af, want de bezettingsgraad van de portefeuille is 50 basispunten gestegen naar 98,6% eind 2018. Met 1,4% ligt de leegstand beduidend lager dan de 4% die Vastned nog optekende aan het einde van het derde kwartaal.
“We zijn er trots op dat we in 2018 weer een aantal gerenommeerde internationale retailers hebben aangetrokken als huurders voor onze panden”, aldus De Groot: het gaat dan onder meer om Uniqlo, dat vorig jaar zijn eerste Nederlandse winkel opende in de Amsterdamse Kalverstraat (foto), om LVMH-parfumeriedochter Sephora in de Calle Serrano in Madrid eh het damesmodemerk Maje in de Parijse wijk Le Marais. “We hebben de kwaliteit van onze portefeuille verder verbeterd door onze highstreetclusters in Amsterdam, Utrecht, Parijs en Madrid uit te breiden met een selectief aantal mooie winkel- en ‘food & beverage’-panden.”
Voor 2019 klinkt de CEO van Vastned niettemin voorzichtig: “We blijven kritisch over de marktontwikkelingen, gezien de beperkte investeringsmogelijkheden en de transitie van het retaillandschap. Naast een lage werkloosheid, economische groei en een hoog consumentenvertrouwen, is vooral de inkomensgroei van consumenten van belang voor een gezonde retailmarkt in 2019.” Hij verwijst daarbij naar de onzekerheid rond de brexit, de internationale handelsconflicten, de wereldwijde schuldenberg en de afnemende economische groei. De waarde van de Vastned-vastgoedportefeuille bedraagt momenteel 1,6 miljard euro.