Automatisering van een sector
Laurens Groenendijk was eerder al betrokken bij de oprichting van de Nederlandse variant van Just-Eat en gaat nu dus aan de slag met een nieuw project, nadat hij vorig jaar zijn aandelen verkocht bij Just-Eat. “Ik vroeg me af welke markt nog vrij was waar ik het model van Just-Eat op kon toepassen”, vertelt hij aan Emerce. Dat werd dus de markt van beauty en verzorging.
“We zijn in stoelen gaan denken, niet in agenda’s. Kappers, bijvoorbeeld, kunnen via het internet aangeven welke tijdslots ze níet beschikbaar zijn voor internetreserveringen. De rest beschouwen we als open en dus beschikbaar. De klant en kapper moeten de reservering beiden bevestigen. Als dat niet gebeurt, bellen we het zelf na”, gaat hij verder bij Emerce.
Van stad naar stad naar buitenland
In de eerste fase gaat Treatwell.nl van stad tot stad uitbreiden, om zo ook het aanbod stelselmatig te vergroten. De eerste stad waarmee Treatwell van start gaat, is Amsterdam. “De inschatting is dat er zo’n 52.000 bedrijfjes in de beauty- en verzorgingssector actief zijn. We beginnen met tweehonderd om snel uit te breiden naar Utrecht, Den Haag en Rotterdam. De meeste aandacht van ons verkoopteam gaat nu naar het inrichten van de aanbodszijde.”
Bedrijven die zich aansluiten bij Treatwell moet eerst een opstartkost betalen van 199 euro en daarna vijftien procent commissie. Klanten kunnen bij de handelszaak betalen of op voorhand op Treatwell.
Omdat er, buiten in de VS en het VK, nergens vergelijkbare projecten zijn volgens Groenendijk, gelooft hij dat Treatwell flink kan groeien. “We kunnen de bepalende speler in Europa worden, een soort Booking.com voor deze sector”, zegt hij aan Emerce. Zo staat de uitrol naar Duitsland al op de planning, al zal die pas gebeuren nadat het concept in Nederland volledig op poten staat.