“Een doorn in het oog”
Hoge kortingen zijn ons een doorn in het oog”, zegt Topman Stefan van der Heijden in het laatste nummer van TravMagazine. “Vijf tot zeven procent structurele korting is geen uitzondering. Het lijkt daardoor alsof we via het reisbureau te duur verkopen en het duwt ons qua imago in de discounthoek. Dat ondergraaft onze product-prijspropositie en holt ons product uit.”
Volgens van der Heijden is TUI niet de enige operator die zich stoort aan de kortingen, maar kunnen niet alle reisorganisaties het zich permitteren om ze te verbieden. Het verbod zou TUI volgens hem miljoenen euro aan omzet kunnen kosten.
Tjingo.nl
Enkele jaren geleden probeerde TUI Nederland ook al te verbieden dat hun reizen met korting werden verkocht op Tjingo.nl, met succes trouwens. De rechter oordeelde toen dat TUI Nederland zelf mag bepalen waar hun reizen verkocht mogen worden.
Begin vorig jaar stelde de Nederlandse Mededingingsautoriteit (nu Autoriteit Consument en Markt) paal en perk aan de verboden op kortingen, maar toch denkt van der Heijden dat hij juridisch sterk staat in deze zaak. “De NMa bepaalde niet zo lang geleden dat een touroperator een vaste prijs mag opleggen als er sprake is van een eigenlijke agentuurverhouding.”
Met een omzet van 100 miljoen euro is TUI Nederland de vierde grootste online reizenverkoper in Nederland. Het is de eigenaar van onder andere Arke, Holland International en Kras.