De uitverkoop bij Makro lokte de voorbije dagen al meer dan twee keer zoveel bezoekers dan tijdens de kerstperiode vorig jaar, blijkt uit cijfers van bigdataspecialist Accurat.
Dubbel zoveel klanten
Op 16 november begon Makro in België met een grote uitverkoop van de non-foodvoorraden tegen stevige kortingen. De opbrengst moet dienen om de lonen te betalen. De keten wil nog tot eind dit jaar openblijven, ook al is er wellicht geen hoop meer op een doorstart, nu de gerechtsmandatarissen het enige bod op de cash&carryketen hebben afgewezen omdat het ongeloofwaardig was.
Makro lokte gemiddeld gezien dit jaar bijna 30% minder bezoekers dan in 2021, en dat was al een bijzonder zwak jaar voor de keten. Maar nu keert het tij, weliswaar tijdelijk: de retailer lokte afgelopen weekend al meer bezoekers dan in de kerstperiode van vorig jaar, wat nochtans altijd één van de drukste periodes van het jaar is voor de retailer. Dat blijkt uit cijfers van Accurat, een Gents databedrijf dat de retailmarkt door en door kent en ook werkt voor merken als Delhaize, Lidl en Aveve.
“We zien de bezoeken afgelopen zaterdag stijgen tot meer dan twee keer zoveel bezoekers als dezelfde dag vorig jaar. De bemoedigende cijfers zijn allicht maar een doekje voor het bloeden, maar voor het personeel is het hopelijk een kleine opsteker”, zegt CEO Bart Muskala.
Aantal bezoekers bij Makro tijdens uitverkoop, vergeleken met zelfde periode vorig jaar