Een op drie Belgische webshops is pas in de loop van de voorbije vijf jaar gelanceerd. Dat blijkt uit een studie van BeCommerce.
Vlaanderen domineert
Met de hulp van softwarebedrijf Inoopa heeft BeCommerce, de sectororganisatie voor de e-commerce, het Belgische e-commercelandschap volledig in kaart gebracht. In totaal werden 45.116 webwinkels gelinkt aan een Belgisch bedrijf. Een derde daarvan is in de afgelopen vijf jaar opgericht.
Het overgrote deel (71%) van de webshops komt uit Vlaanderen. Het e-commercelandschap is het best ontwikkeld in de provincie Antwerpen, waar ongeveer een vijfde van alle Belgische webwinkels gevestigd is. “Uit onze Market Monitor die de aankoopcijfers bij Belgische consumenten meet, bleek al langer dat de Vlaming veel meer online kocht. Nu blijkt ook dat meer Vlaamse ondernemers de reflex hebben om (ook) online te verkopen dan in Wallonië of Brussel. In Franstalig België is er dus zeker nog ruimte voor een inhaalbeweging ten opzichte van Nederlandstalig België”, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce.
Zelfstandigen
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de meeste Belgische webshops geen grote bedrijven zijn, maar eerder kleine start-ups of zelfs eenmansbedrijven. De gemiddelde geschatte omzet bedraagt minder dan één miljoen euro. Een vijfde van de Belgische webwinkels wordt uitgebaat door zelfstandigen.