Na eerdere invallen bij PostNL en DPD bracht de sociale inspectie woensdag ook een verrassingsbezoek aan pakjesbedrijf GLS in Puurs. Het depot is verzegeld.
Zwartwerk
De sector van de koeriersbedrijven blijft in het vizier van de sociale inspectie. Bij een inval in het depot van GLS in Puurs woensdagochtend werden minstens 39 inbreuken vastgesteld: 33 inbreuken op deeltijdse arbeid, vijf gevallen van zwartwerk en één medewerker die illegaal in het land verblijft. Dat meldt arbeidsauditeur Gianni Reale aan De Tijd. Het depot is nu verzegeld, wat betekent dat heel wat sinterklaaspakketjes vertraging oplopen.
Reale gaf vorige week maandag ook al de opdracht voor de inval bij twee depots van PostNL, in Mechelen en Wommelgem. Ook daar werden inbreuken vastgesteld rond deeltijdse arbeid en zwartwerk. Het depot in Wommelgem werd verzegeld, maar is intussen weer vrijgegeven. Een dag later was er controle in het depot van DPD in Lummen, waar eveneens inbreuken werden vastgesteld. Naar aanleiding van deze berichten stopte IKEA België alvast tijdelijk de samenwerking met PostNL.
Zero tolerance
De koeriersbedrijven kwamen de afgelopen maanden wel vaker in opspraak en moesten ook al voor de correctionele rechtbank verschijnen. De prijsdruk is groot in de sector: dat noopt de pakjesbedrijven ertoe om beroep te doen op goedkope onderaannemers en zelfstandigen, die niet altijd de arbeidsregels respecteren. Er is zelfs sprake van chauffeurs zonder rijbewijs en van minderjarige werkkrachten. Dat betekent ook oneigenlijke concurrentie tegenover Bpost, dat enkel vaste medewerkers inzet.
Voor auditeur Reale is het nu tijd voor ‘zero tolerance’: elk proces-verbaal gaat sinds enkele maanden naar de correctionele rechtbank, zegt hij deze week in het weekblad HUMO. Hij verdenkt de pakjesbedrijven ervan dat ze de misbruiken bij hun onderaannemers minstens oogluikend toelaten.
Minister van Post Petra De Sutter wil intussen versneld nieuwe regelgeving invoeren voor postbedrijven. Ze wil een beperking op het uitbesteden van het bezorgen aan onderaannemers. Pakjesdiensten zouden een minimum aandeel van hun pakjes door vaste medewerkers moeten laten leveren. “Hoe meer pakjesbedelers met een vast contract aan de slag zijn, hoe beter ze beschermd zijn tegen deze praktijken”, stelt de minister.